دوره 25، شماره 3 - ( پاییز 1391 )                   دوره25 شماره 3 صفحات 119-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، marziyekheirmand@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد واحد خوراسگان
چکیده:   (19548 مشاهده)
هدف از این پژوهش تعیین ارتباط بین مهارت‌های مدیریتی (شامل مهارت‌های فنی، انسانی، ادراکی و سیاسی) و کارایی (بر اساس شاخص‌های مربوط) شعبه‌های بانک کشاورزی استان اصفهان و روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی از شاخه میدانی بود. جامعه آماری را مدیران گروه و قسمت از 36 شعبه اصلی و مرکزی، شامل 125 مدیر گروه و 104 مدیر قسمت تشکیل می‌داد که از آن میان 99 نفر به شیوه‌ی تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه‌ای محقق ساخته با 40 سئوال بسته پاسخ بود که ضریب پایایی آن از طریق شاخص آلفای کرونباخ 97/0به دست آمد. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس یکطرفه در آمار استنباطی و میانگین، انحراف معیار و فراوانی در آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رابطه معناداری (05/0 P) بین مهارت‌های مدیریتی (769/0r= )، مهارت‌های فنی (470/0r=)، مهارت‌های انسانی (736/0r= )، مهارت‌های ادراکی (441/0r= ) و مهارت‌های سیاسی (743/0r= ) وجود داشت. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که 55 % کارایی شعب با مهارت‌های سیاسی قابل تبیین بود که این مقدار با تأثیرگذاری مهارت‌های انسانی به 65 % ارتقا می‌یافت. نتایج همچنین نشان داد که در زمینه‌ی مهارت‌های مدیریتی با توجه به سطوح تحصیلات و سوابق خدمت، تفاوتی میان نظرات افراد نمونه وجود نداشت ولی با توجه به محل خدمت، تفاوت‌هایی مشاهده شد : مدیران شعب درجه اول، مهارت‌های ادراکی بیشتر و مدیران شعب درجه چهار، مهارت‌های سیاسی بیشتر داشتند.
متن کامل [PDF 1408 kb]   (4626 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1392/4/31 | پذیرش: 1392/5/5 | انتشار الکترونیک: 1392/5/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.