در سالهای اخیر، علاقه و اشتیاق نسبت به مدیریت کیفیت جامع (TQM) به سرعت افزایش یافته است. بعضی افراد اعمال مدیریت کیفیت جامع را برای دستیابی به قدرت رقابتی، امری ضروری اما برخی دیگر آن را فقط هوس مدیریتی میدانند. ما معتقدیم که برای این موضوع اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. یکی از این دلایل آن است که، پیشکسوتان، این سیستم مدیریتی که در واقع بنیانگذاران مدیریت کیفیت جامع به حساب میآیند، این مفهوم را نمیپسندند، دلیل دوم آن است که برای یک ایده تقریباً واحد، نامهای مشابه متعددی وجود دارد. دلیل سوم، که چه بسا مهمترین و مناسبترین دلیل باشد آن است که توضیحات مبهم فراوان و تعریفهای معدودی در این باره که حقیقتاً مدیریت کیفیت جامع چیست، وجود دارد.
در این مقاله به برخی مشکلات مرتبط با مدیریت کیفیت جامع اشاره خواهد شد و دیدگاه نویسندگان نسبت به آن به منزله یک سیستم مدیریت متشکل از سه جزء مرتبط و وابسته به هم یعنی: ارزشها، تکنیکها، و ابزارها شرح داده میشود. نگارندگان قاطعانه معتقدند که این توضیحات به فهم و اجرای مدیریت کیفیت جامع کمک زیادی خواهد کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |