پژوهش حاضر با هدف «نقش سرمایه اجتماعی در گرایش به نوآوری سازمانی کارکنان شرکت سهامی بیمه معلم» به روش توصیفی، تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش 400 نفر از کارکنان شرکت سهامی بیمه معلم بودند که تعداد 117 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه محققساخته سرمایه اجتماعی و پرسشنامه گرایش به نوآوری اسماعیل و همکاران (2000) بود که پایایی آنها از طریق ضریب آلفایکرنباخ به ترتیب 92/0 و 88/0 بهدست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون گامبهگام و تی تکنمونهای استفاده گردید. نتایج تی تکنمونهای نشان داد که وضعیت سرمایه اجتماعی و گرایش به نوآوری کارکنان در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین سرمایه اجتماعی و تمامی مؤلفههای آن با گرایش به نوآوری کارکنان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مولفههای سرمایه اجتماعی، چهار بعد همکاری، اعتماد، فهم متقابل و روابط به عنوان متغیرهای پیشبین شرایط ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات نوآوری سازمانی (متغیر ملاک) را دارا هستند و مؤلفههای شبکهها، ارزشها و تعهد، به دلیل نداشتن سهم معنیدار در پیشبینی گرایش به نوآوری کارکنان از معادله حذف گردیدند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |