Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
33
2
online
1
fulltext
fa
ارائه مدل بهرهوری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت در وزارت آموزش و پرورش
A Model for Teachers’ Productivity Based on Positive Organizational Behavior Approach in the Ministry of Education
مدیرت دولتی
Public Administration
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل بهرهوری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت است. با استفاده از روش پژوهش آمیخته (راهبرد کیفی: روش فراترکیب و دلفی فازی، و راهبرد کمّی: روش توصیفی ـ پیمایشی)، و با انتخاب 12 نفر از استادان گروه علوم تربیتی و مدیریت دانشگاه‏های سراسری، پیام‏نور، و آزاد اسلامی در مرحله دلفی فازی، و بررسی 384 معلم از مقاطع ابتدایی و متوسطه مدارس کشور، 3 مقوله، 4 زیرمقوله، 22 مفهوم، و 79 شاخص به‏دست می‏آید. مدل به‏دست‏آمده بر اساس سازه اصلی درون‏داد شامل سازه‏ های فرعی عوامل شناختی و رفتاری، و سازه اصلی فرایند شامل برنامه‏ریزی و آماده ‎سازی، ایجاد محیط یادگیری مناسب، آموزش، و ایفای مسئولیت‏های حرف ه‏ای؛ و سازه اصلی برون‏داد شامل اثربخشی و کارایی، از لحاظ تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم دارای برازندگی مناسبی هستند.</div>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this study is to present a model for teachers’ productivity with positive organizational behavior approach. The research method was mixed. In the qualitative strategy, meta-synthesis method and fuzzy Delphi were employed, and in the quantitative strategy, descriptive-survey method was used. At the fuzzy Delphi stage, 12 education and management faculty members of some state universities, Payame Noor University and Islamic Azad University and at the quantity side, a statistical sample of 384 primary and secondary school teachers were selected. Using the meta-synthesis method, 3 categories, 4 subcategories, 22 concepts and 79 indicators were identified. The model we obtained is founded on three main constructs: a. input construct, including cognitive an behavioral factors, b. process construct, including planning and deploying, creating appropriate learning environment, and c. output construct, including effectiveness and efficiency. In terms of confirmatory factor analysis, the second order has a good fit.</div>
آموزش و پرورش, بهرهوری, رفتار سازمانی مثبت, معلمان, یاددهی ـ یادگیری
Education, Productivity, Positive Organizational Behavior, Teaching-learning Process, Teachers.
193
229
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-3861-2&slc_lang=fa&sid=1
Ehsan
Rajabian
احسان
رجبیان
ehsan.rajabian@qiau.ac.ir
100319475328460015280
100319475328460015280
Yes
Ph. D. in Public Administration, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin
دانش آموخته دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین
Seyed Mahdi
Alvani
سید مهدی
الوانی
alvani@qiau.ac.ir
100319475328460015281
100319475328460015281
No
Professor Department of Public Administration, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin
استاد گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران