Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
32
4
online
1
fulltext
fa
مدل شایستگیهای ارتباطی مدیران منابع انسانی در صنعت بانکداری
Communication Competency Model for Human Resource Managers of Banking Industry
اداره امور توسعه
Development Administration
پژوهشي
Research
هدف اصلی این پژوهش، تدوین مدل شایستگی‏های ارتباطی مدیران منابع انسانی بانک کشاورزی با استفاده از روش کیفی مبتنی بر نظریه داده‏بنیاد است. ابزار گردآوری داده‏ها، مصاحبه نیمه‏ساختاریافته با 15 نفر از مدیران منابع انسانی در سطح ستادی اداره‏های مرکزی و سرپرستی‏های کل کشور است که با روش نمونه‏گیری گلوله برفی انتخاب می‏شوند. کدها و مولفه‏های شایستگی (80 مفهوم کلیدی، 29 زیرمقوله، و 12 مقوله اصلی)، از مصاحبه‏ها به‏دست می‏آید و در قالب مدل مفهومی داده‏بنیاد تدوین می‏شود. با توجه به مقوله محوری (شایستگی‏های ارتباطی مدیران منابع انسانی)، با ابعاد ساختار و محتوای مناسب رفتاری و همچنین، سایر مقوله‏ها اعم از شرایط علّی (عوامل فردی و سازمانی)، شرایط زمینه‏ای (برنامه جامع اصلاحات دولت)، شرایط میانجی (رفتارهای سیاسی، شرایط محیطی، مدیریت ویترینی، و هوش فرهنگی مدیران منابع انسانی)، راهبردها (راهبرد هماهنگی و همدلی، و راهبرد تحول‏آفرینی سازگار)، و پیامدها (محیط کار شاد و تسهیل ارتباطات) مدل نهایی تدوین می‏شود.
The main purpose of this study was to develop a communication competency model for Keshavarzi Bank human resource managers, based on qualitative method and grounded theory. Data gathering tool was semi-structured interviews with 15 human resource managers of the bank, selected through snowball sampling strategy. Competency codes and components (80 key concepts, 29 sub-categories, 12 core categories), acquired from the interviews, were summarized and formulated in the context of the conceptual grounded model. The final model has been developed with regard to the central theme of the research (communication competencies of human resource managers),with two appropriate behavioral dimensions of structure and content, and with regard to some other categories including: causal conditions(individual and organizational factors), contextual conditions (comprehensive government reform plan), mediating conditions (political behavior, environmental conditions, showcase management, cultural intelligence), strategies (coordination and empathy strategies, adaptive transformation strategy), and outcomes (lively work environment, and facilitating communications).<br>
<br>
شایستگی, شایستگی ارتباطی, مدیران منابع انسانی, نظریه دادهبنیاد, بانک کشاورزی.
Competence, Communication Competency, Human Resource Managers, Grounded Theory Approach, Keshavarzi Bank.
59
91
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-3769-2&slc_lang=fa&sid=1
sahar
sadraei
سحر
صدرائی
100319475328460017598
100319475328460017598
No
Public Administration (Organizational Behavior), Roudehen Branch of Islamic Azad University
مدیریت دولتی رفتار سازمانی دانشگاه آزاد واحد رودهن
rashid
zolfaghari zaferani
رشید
ذوالفقاری زعفرانی
zaferazni@ riau.ac.ir
100319475328460017599
100319475328460017599
Yes
Department of Education, Roudehen Branch of Islamic Azad University
گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد رودهن
ahmad
vedadi
احمد
ودادی
ahm.vedadi@iauctb.ac.ir
100319475328460017600
100319475328460017600
No
Department Management, Central Tehran Branch of Islamic Azad University
گروه مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی