Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1399
2
1
gregorian
2020
5
1
33
1
online
1
fulltext
fa
روششناسی گذار پارادایمی برای تبیین دانشگاه پایدار
A Methodology for Paradigm Shift to Explain Sustainable University
مدیرت دولتی
Public Administration
پژوهشي
Research
<div>مفهوم دانشگاهِ «پایدار» برخاسته از پارادایمهای رایج مبتنی بر توسعه اقتصادی، اجتماعی، و زیستمحیطی است که بر عقلانیت و تفکر سیستمی استوار است و با رویکرد میان‏رشتهای، مشکلات را شناسایی و برای رفع آن‏ها اقدام میکند. ولی غفلت از بوم معرفتی، نارسایی این پارادایمهاست. هدف این پژوهش، تبیین روششناسی گذار از پارادایمهای رایج به پارادایم معنوی برای دانشگاه پایدار است. برای این منظور، با روش فراترکیب به گردآوری پژوهش‏های کیفی حوزه پایداری، ارزیابی آن‏ها، تحلیل یافتههای مرحله ارزیابی، کشف نکته‏های اساسی، و ترکیب و تبدیل آن‏ها به یک جایگزین کلیتر پرداخته می ‏شود. با بررسی 46 پژوهش حوزه پایداری، نتایج نشان می‏دهد که پارادایم معنوی پویا مبتنی بر خِرد و دانش عینی با حکمت الهی دانشگاه‏های کشور همسوست.</div>
<p style="text-align: justify;">The sustainable university concept is rooted in prevalent paradigms pertained to economic, social and environmental development, which all focus on systemic thought and rationality; besides, they tend to discover and solve problems by applying an interdisciplinary approach. However, the epistemic component is what these paradigms have ignored. The purpose of this study is to explain a methodology for the shift from current paradigms to spiritual ones for sustainable higher education. To reach this end, meta-synthesis method was applied, based on which 46 qualitative researches covering sustainability domain were gathered and their findings were analyzed and evaluated. The viewpoints of these studies were put together and synthesized to introduce a more comprehensive substitute. Results show that the dynamic spiritual paradigm based on wisdom and objective knowledge is in line with the divine wisdom of Iranian universities.</p>
آموزش عالی, دانشگاه پایدار, روششناسی فراترکیب, پارادایم معنوی, حکمت.
Higher Education, Sustainable University, Meta-synthesis Methodology, Spiritual Paradigm, Wisdom.
171
201
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-3852-1&slc_lang=fa&sid=1
mansoor
shahvali
منصور
شاه ولی
Shahvali@shirazu.ac.ir
100319475328460016802
100319475328460016802
No
Agricultural Education and Extension, Shiraz University, Iran.
استاد آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه شیراز، ایران
fateme
moezzi
سیده فاطمه
معزی
moezzi@shirazu.ac.ir
100319475328460016803
100319475328460016803
Yes
Agricultural Education and Extension, Shiraz University, Iran
دانشجوی دکتری آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه شیراز، ایران
rahmatallah
Marzooghi
رحمت اله
مرزوقی
rmarzoghi@rose.shirazu.ac.ir
100319475328460016804
100319475328460016804
No
Agricultural Education and Extension, Shiraz University, Iran.
مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز، ایران