Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
30
2
online
1
fulltext
fa
شناسایی الگوهای ذهنی مدیران در راستای توانمندسازی روانشناختی کارکنان با استفاده از روش Q
Identifying Managers’ Mental Patterns in Relation to Psychological Empowerment of Employees, Using the Q-method
مدیرت دولتی
Public Administration
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">پژوهش پیشِ رو از نوع پژوهشهای کیفی است که در آن با استفاده از رویکرد کیو، الگوهای ذهنی مدیران در راستای توانمندسازی روانشناختی کارکنان شناسایی و تبیین میشود. کیو روشی است که ایده اصلی آن شناخت ذهنیتها، دیدگاهها، عقاید و نگرشهای افراد درباره پدیده مورد بررسی است. در این پژوهش، از مصاحبه عمیق بهعنوان ابزار اصلی جمعآوری دادهها استفاده شده است که روایی آن با استفاده از رویکرد روایی نسبی CVR و پایایی آن با استفاده از روش کاپای کوهن تأیید شده است. افزون بر این، برای انتخاب نمونه، از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است که از روشهای نمونهبرداری غیراحتمالی است. در این پژوهش، با استفاده از 19 مصاحبه فضای گفتمان حاصل شد و با استفاده از نظرات آنها نمونه و گزینههای کیو و در پیِ آن مجموعه کیو بهدست آمد. نتایج پژوهش، مشتمل بر شناسایی عوامل تشکیلدهنده ذهنیت مدیران در راستای توانمندسازی روانشناختی کارکنان و همچنین تبیین ذهنیتهای مدیران در این رابطه است. نتایج نشاندهنده آن است که ظرفیتسازان الهامبخش، تحریککنندگان تفکر، انگیزاننده و ترغیبکننده، اشاعهدهنده جو اخلاقی، حامیان شایستگی و اعتمادسازان تعاملجو، شش ذهنیت اصلی مدیران در راستای توانمندسازی روانشناختی کارکنان است. بهعنوان نمونه، الگوی ذهنی تحریککنندگان تفکر، الگوی غالب ذهنیت مدیرانی است که با استفاده از ایجاد قابلیتهای پرسشگری، بهوجود آوردن اشتیاق تفکر، مثبتاندیشی و توانایی ایجاد سلاست فکر، توانمندی روانشناختی را برای کارکنان خود به ارمغان میآورند.</div>
<div style="text-align: justify;">The present study is a qualitative research which used the Q approach to examine and explain managers’ mental patterns regarding psychological empowerment of employees. Q-method is applied to identify subjective thinking, opinions, attitudes and beliefs of people about the phenomenon under examination. To collect data, deep interviews were administered, whose validity and reliability were confirmed, respectively by CVR approach and Kapa Kohn method. In addition, purposive sampling technique was used; as a result, 19 interviews were obtained. The results indicate that managers’ six main mind-sets relevant to employee empowerment are as follows: inspiring capacity-building, stimulating thinking, creating motivation, promoting ethical climate, advocating competency, and enhancing interpersonal trust. As an example, stimulating thinking is the dominant model of managers’ mind-set that develops psychological empowerment in their employees by creating questioning capabilities, creating passion for thinking, and positive thinking.</div>
<br>
الگوهای ذهنی مدیران, توانمندسازی روانشناختی کارکنان, رویکرد رابطهای, رویکرد انگیزشی, رویکرد روانشناختی, روش کیو.
Managers’ Mental Pattern, Employee Psychological Empowerment, Relational Approach, Motivational Approach, Psychological Approach, Q-method.
85
108
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1423-3&slc_lang=fa&sid=1
Mohammed
Hakkak
محمد
حکاک
Hakkak.m@lu.ac.ir
10031947532846009259
10031947532846009259
Yes
Faculty of Economics and Management, University of Lorestan
دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان
Ali
Shariat Nezhad
علی
شریعت نژاد
Shariatali1369@gmail.com
10031947532846009260
10031947532846009260
No
Faculty of Economics and Management, University of Lorestan
دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان
Abdollah
Saedi
عبداله
ساعدی
saediabd115@gmail.com
10031947532846009261
10031947532846009261
No
Faculty of Economics and Management, University of Lorestan
دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشـگاه لرستان