Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
27
1
online
1
fulltext
fa
تاثیر قصد تحریم بر تصمیم خرید در پرتو آمیزه بازاریابی
The Impact of Boycott Intention on Purchase Decision through Marketing Mix
مدیرت دولتی
Public Administration
پژوهشي
Research
تحریم یکی از مسائل پیشروی کشور است که بسیاری از ابعاد را به خود اختصاص میدهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر قصد تحریم بر تصمیم خرید در پرتو آمیزه بازاریابی برای خمیردندان آمریکایی در جامعه مصرفکنندگان تهران است. در بررسی حاضر، سه فرضیه مطرح گردید که فقط فرضیه سوم مورد پذیرش قرار نگرفت. نمونهای 345 نفری از مصرفکنندگان در تهران مورد بررسی قرار گرفت و گردآوری داده با ابزار پرسشنامه انجام شد. پرسشنامه از روایی و پایایی لازم نیز برخوردار بود، به طوری که سه سطح از روایی در آن تأیید گردید و در خصوص پایایی نیز از فن آلفای کرونباخ استفاده شد که نتیجه تقریبی 8/0 را نشان داد. برای تحلیل دادههای پرسشنامه نیز از نرمافزارهای آماری و فن تحلیل رگرسیون استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، مصرفکنندگان تهرانی قصد تحریم کالای آمریکایی در سطح ساده خرید را ندارند و سه آمیزه بازاریابی، محصول، قیمت و توزیع برای آنها مهم است و ترفیعی در محصولات آمریکایی نمیبینند. در خصوص آخرین متغیر، یعنی تصمیم خرید نیز فقط عنصر برند را مهم میدانند و واسطه برای آنها چندان تفاوتی ندارد.
One of the issues Iran is facing with is boycott, which relates to
various aspects. The purpose of this paper is to study the impact of
boycott intention on purchase decision among consumers of American
toothpastes in Tehran through marketing mix. Three hypotheses were
formulated, among which the third one was not supported. The sample
was 345 American toothpastes consumers. Data were gathered through
a questionnaire which proved to be valid and reliable, so that three levels
of validity were approved and Chronbach Alpha technique for reliability
showed the approximate value of 0.80. Statistical softwares and
regression technique were used to conduct data analysis. The research
findings show that consumers of American toothpastes don’t have any
boycott intention regarding the purchase of the product. Besides, three
items of the marketing mix, i.e., product, price and place don’t seem to
be significant to them and they see no promotion in American products.
Regarding the last variable, purchase intention, they consider only brand
important and the medium makes no difference to them.
تحریم, قصد تحریم, آمیزه بازاریابی, تصمیم خرید, مصرفکنندگان تهران.
Boycott, Boycott Intention, Purchase Decision, Marketing Mix,
159
184
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-464&slc_lang=fa&sid=1
Mohammadreza
Khoshneshin Langerodi
محمدرضا
خوش نشین لنگرودی
khoshneshin@imps.ac.ir
10031947532846004860
10031947532846004860
Yes
Mohammadreza
Hamidizadeh
محمدرضا
حمیدی زاده
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
10031947532846004861
10031947532846004861
No
Habibollah
Taherpour Kalantari
حبیب الله
طاهرپور کلانتری
habtaherk@yahoo.com
10031947532846004862
10031947532846004862
No