Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1381
12
1
gregorian
2003
3
1
16
4
online
1
fulltext
fa
ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی: پیش نیاز توسعه کشور
Reviewing Administrative Bodies' Performance: A Prerequisite of Iran's Development
مدیرت دولتی
Public Administration
پژوهشي
Research
<p style="DIRECTION: rtl" align="justify">با بررسی تجربه برنامهریزی در کشور و به خصوص تجربه برنامهریزی پس از انقلاب اسلامی و نتایج حاصل از دو برنامه توسعه و بررسی مشکلات ناشی از اجرای آنها، خلأهایی در نظام برنامه ریزی کشور دیده میشود. در بررسی فرآیند برنامهریزی در کشور، به وضوح مشاهده میشود که نظام برنامهریزی کشور برای تدوین فرایند برنامهریزی دیدگاه درستی به برنامهریزی ندارد و آن را به چشم برنامهای مکانیکی مینگرد. از این دیدگاه مکانیکی، متغیرهایی که در مدلهای برنامهریزی گنجانده شدهاند، متغیرهایی هستند که اغلب از سوی کشورهای توسعه یافته مطرح شده و در عرصه جهانی متداول است. لذا بیشتر با شرایط کشورهای مذکور سازگاراند. البته منظور این نیست که الگوهای متداول قابلیت کاربرد در کشور را ندارد، بلکه بدین معناست که در مدلهای یاد شده باید متغیرهایی علاوه بر متغیرهای معرفی شده که از شرایط کشور نشأت میگیرند نیز لحاظ، و در تحلیل نهایی تأثیر داده شود. </p><p style="DIRECTION: rtl" align="justify">نوع نگاه به فرایند برنامهریزی (مراحل برنامهریزی) نیز صحیح نیست. با دقت در فرآیند برنامهریزی مشخص میشود که این فرایند اغلب تا مرحله اجرای برنامهها طراح شده (البته به صورتی ناکارآمد) و به یکی از مهمترین مراحل فرآیند برنامهریزی، یعنی نظارت و ارزیابی پس از اجرا، چنان که باید در نظام برنامهریزی توسعهای مورد توجه قرار گیرد، توجه نشده است، میتوان گفت تنها روش نظارت و ارزیابی رسمی که پس از اجرای برنامهها در ایران وجود دارد، ارزیابی بودجهای برنامههاست.</p><p style="DIRECTION: rtl" align="justify">یکی از وظایف عمده سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، که در شرح وظایف این سازمان در قانون برنامهوبودجه کشور نیز تصریح شده است، علاوه بر برنامهریزی، انجام نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی در کشور است. مشاهده واقعیتهای اقتصاد ایران و دقت در کاستیهای حوزه مذکور بیانگر این ضرورت است که سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در جهتگیری نسبت به این مقولهباید ارزیابی سنتی موجود را به ارزیابی نوین تغییر دهد و مراحل آن را، که در برگیرنده شاخصهای ارزیابی، تدوین و تعیین معیارهای استاندارد عملکرد، سنجش یا اندازهگیری عملکرد با استاندارد، اطلاعرسانی به ارزیابی شونده، شناسایی راهکارهای بهبود است، در نظر گیرد و وضعیت ارزیابی عملکرد در کشور را که پیش نیاز توسعه کشور است اصلاح کند و بهبود بخشد.</p><p style="DIRECTION: rtl" align="justify">انجام این مهم علاوه بر ضرورت برنامهریزی توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، مستلزم ایجاد زمینههای مناسب توسط سایر نهادهای تأثیرگذار در عرصه تصمیمسازی و برنامهریزی کشور است که در این میان، نقش مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیونهای تخصصی آن، به عنوان یکی از مهمترین ارکان تصمیمسازی، قانونگذاری و هدایت فعالیتها بسیار مهم است.</p>
A review of Iran's planning history, especially the post Islamic Revolution experience, as well as the impacts of the first two Development Plans and problems faced while executing them, sheds light on loopholes in the domestic planning system.
A survey of Iran's planning process reveals the absence of a correct outlook toward planning and the general view that planning is at best a mechanical venture. As such, the variables incorporated in planning models are mainly those set forth by the developed countries and prevalent on the global scene. The models, therefore, comply more with the situation of the said countries (rather than that of Iran). This, of course, does not mean that the prevalent models cannot be implemented in Iran. It rather indicates that the said models should be revised to incorporate variables that pertain to the Iranian situation.
Also the general outlook toward planning (and its stages) is incorrect. A close look at the planning process shows that this process is often devised up to the stage of enforcement (of course in an inefficient way), ignoring one of the most important phases of planning, namely the postimplementation auditing and assessment. In fact, the only official post-implementation auditing and assessment system that exists in Iran is the budget assessment.
One of the major duties shouldered by the Management and Planning Organization, as indicated in its job description in the Plan and Budget Law, is not only planning but also auditing and assessing the performance of executive bodies.
A review of Iran's economic realities and shortcomings underlines the need for the Management and Planning Organization to replace its traditional assessment with a modern one and to utilize the latter's elements, including assessment indices, standard performance criteria, standard assessment, information dissemination for the evaluated party, and improvement methods. The Organization should, moreover, update the country's performance eveluation which is the cornerstone of development.
This task entails not only planning by the Management and Planning Organization but also creation of fit grounds by other influential bodies, among which the Majlis (Islamic Consultative Assembly) especially its specialized commissions, plays a major role as one the most important decision making and legislative bodies in the country.
ارزیابی عملکرد، خرده نظام، دستگاههای اجرایی، رویکرد سیستمی، اررزیابی معناداری
55
68
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-39&slc_lang=fa&sid=1
Hamid
Eftekharri
حمید
افتخاری
eftekharri1357@yahoo.com
1003194753284600321
1003194753284600321
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی