Management and Development Process
فرایند مدیریت و توسعه
JMDP
Literature & Humanities
http://jmdp.ir
1
admin
1735-0719
2252-0074
10.61186/jmdp
fa
jalali
1393
5
1
gregorian
2014
8
1
27
3
online
1
fulltext
fa
طراحی مدل معادلات ساختاری رفتار مربی گری مدیر و نتایج مرتبط با عملکرد شغلی
Structural Relationships Model of Managerial Coaching and Job Performance
مدیرت دولتی
Public Administration
پژوهشي
Research
سازما نهای امروزی برای باق یماندن در عرصه رقابت ناگزیر از اتخاذ رو کیردهای
نوی نتری برای نگهداری و پرورش منابع انسانی خود به عنوان مهمترین سرمای ههای
سازمان هستند. در دو دهه گذشته مربیگری مدیران در سازما نها بسیار متداول شده
است، با این وجود مستندات تجربی اندکی در خصوص نتایج حاصل از آن وجود دارد.
هدف این پژوهش بررسی رابطه میان ادراک کارکنان از رفتار مربیگری مدیر و نتایج
عملکردی کارکنان است. سه نظریه رهبری مسیر هدف، انگیزه حرف های و حمایت
سازمان مبنای مدل مفهومی پژوهش هستند. از تحلیل همبستگی و مدل معادلات
ساختاری برای تجزی هوتحلیل داد هها استفاده شده. نتایج نشان م یدهند که مدل مفهومی
فرضی هها ب هخوبی با داد ههای تجربی حاصل از مطالعه نمونه تناسب داشته است. بررس یها
گویای این است که رفتار مربیگری مدیر ب هطور مستقیم بر رضایت شغلی و وضوح نقش و
ب هطور غیرمستقیم و با میانجیگری متغیر رضایت شغلی بر تعهد حرف های و تعهد سازمانی
کارکنان تاثیر مثبت دارد، همچنین با میانجیگری متغیر وضوح نقش ب هعنوان کیی از
نتایج مستقیم مربیگری مدیر، بر عملکرد شغلی کارکنان نیز ب هطور مثبت تاثی رگذار است.
Abstract
During the last two decades, managerial coaching has become increasingly popular in organizations. Despite its popularity, there is a paucity of empirical evidence in the study of managerial coaching outcomes. The purpose of this study was to examine the relationships between perceived managerial coaching behavior and employee self-reported affective and performance-related outcomes based on perceptions of selected organization employees. Three theories, path-goal leadership, career motivation, and organization support, were used to frame the hypothesized conceptual model of managerial coaching outcomes for the current study.Correlation analysis and structural equation modeling were the analysis methods used in the study.
The results of the analyses indicated that the hypothesized conceptual model was adequately supported by the empirical data of the study sample (χ2/df = 3.53 CFI = .91 IFI = .91 RMSEA = .08). The further investigations suggested that managerial coaching had a direct impact on employee satisfaction with work and role clarity and an indirect impact on satisfaction with work, career commitment, job performance, and organization commitment. Role clarity, as a direct outcome of managerial coaching, influenced job performance—such mediation was consistent with the hypothesized model for the study. The hypothesized model had clear and comprehensive illustrations of how managerial coaching affects work and organization-related variables, satisfaction with work, role clarity, career commitment, job performance, and organization commitment. This study provides empirical support to the proposed benefits of managerial coaching in organizations, and enhances the selected theories by offering additional empirical support to them.
رفتار مربی گری مدیر, وضوح نقش, عملکرد شغلی, تعهد حرفه ای و سازمانی, رضایت شغلی
Managerial Coaching Behavior, Career &,,amp, Organization Commitment, Job Performance, Role Clarity, Job Satisfaction.
147
172
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-808-1&slc_lang=fa&sid=1
Negin
Sangari
نگین
سنگری
neginsangari@alumni.ut.ac.ir
10031947532846005349
10031947532846005349
Yes
Behrous
Pourvali
بهروز
پورولی
purvali@ut.ac.ir
10031947532846005351
10031947532846005351
No