TY - JOUR T1 - predicting the relationship between life skills components and collective efficacy with life satisfaction among secondary school teachers in District 1 Urmia City 91-92 Academic year TT - الگوی علّی روابط بین مهارت‌های زندگی، خودکارآمدی جمعی و رضایت زندگی JF - JMDP JO - JMDP VL - 28 IS - 3 UR - http://jmdp.ir/article-1-1582-fa.html Y1 - 2015 SP - 131 EP - 156 KW - Life Skills KW - Collective Teacher Efficacy KW - Life Satisfaction KW - Education KW - Teachers. N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر متغیرهای مولفه‌های مهارت‌های زندگی و خودکارآمدی جمعی بر رضایت از زندگی به روش تحلیل مسیر در میان دبیران متوسطه ناحیه 1 شهر ارومیه انجام شد. در این پژوهش توصیفی-‌همبستگی، جامعه آماری پژوهش تمام دبیران زن و مرد مدارس دولتی متوسطه ناحیه 1 ارومیه بودند. از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده متناسب با حجم جامعه آماری دبیران مدارس مختلف استفاده شده است. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه تعدیل‌شده مهارت‌های زندگی ساعتچی و همکاران، پرسشنامه کارآمدی جمعی معلمان گودارد و همکاران و پرسشنامه رضایت از زندگی داینر و همکاران استفاده شد. استفاده از روش آلفای کرونباخ نشان داد ابزارهای به کاررفته در پژوهش از اعتبار و ثبات بالایی برخوردارند. ضریب پایایی مهارت‌های زندگی، خودکارآمدی جمعی و رضایت از زندگی به ترتیب 92/0، 83/0 و 82/0 محاسبه شدند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد خودکارآمدی جمعی معلمان بر رضایت از زندگی آنان اثر مستقیم مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج به دست‌آمده از پژوهش نشان داد که ارتباط موثر، تصمیم‌گیری، تفکر انتقادی از مولفه‌های مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی جمعی اثر مستقیم مثبت و معنادار دارد. نتایج دیگری نشان داد ارتباط موثر، تصمیم‌گیری و تفکر انتقادی اثر غیرمستقیم بر رضایت از زندگی در میان معلمان دارند. همچنین نتایج به دست‌آمده نشان داد خودکارآمدی جمعی معلمان با خودآگاهی، روابط بین‌فردی، ارتباط موثر، مدیریت هیجان، تصمیم‌گیری، حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر انتقادی رابطه مثبت و معناداری دارد و خودکارآمدی جمعی با رضایت از زندگی نیز رابطه مثبت و معناداری دارد. M3 ER -