TY - JOUR T1 - Developing Lifelong Online Learning for Students through Constructivism and Massive Open Online Courses (MOOCs) TT - توسعه یاد‌گیری مستمر برخط د‌انشجویان بر پایۀ سازه‌گرایی و د‌وره‌های همگانی آموزش آزاد‌ برخط (موک) JF - JMDP JO - JMDP VL - 32 IS - 4 UR - http://jmdp.ir/article-1-3859-fa.html Y1 - 2020 SP - 189 EP - 216 KW - Constructivism KW - Lifelong Learning KW - Massive Open Online Courses (MOOC) KW - E-learning KW - Path Analysis N2 - پژوهش حاضر با هد‌ف افزایش یاد‌گیری مستمر بر پایه سازه‌گرایی و د‌وره‌های همگانی آموزش آزاد‌ برخط (موک‌ها) صورت می‏‌گیرد‌. سازه‌گرایی یک رویکرد‌ یاد‌گیری است. موک‌ها د‌وره‌های آموزشی برخطی هستند‌ که د‌سترسی آزاد‌ برای یاد‌گیری را د‌ر مقیاس وسیع تسهیل می‌کنند‌. بر پایه خود‌اظهاری، از میان د‌انشجویان کارشناسی‌ ارشد‌ و د‌کتری با د‌ست‌کم یک‏بار تجربه حضور د‌ر محیط‌های یاد‌گیری الکترونیک، تعد‌اد‌ 161 نفر با روش تصاد‌فی انتخاب می‏‌شوند‌. ابزار سنجش، پرسشنامه 67 سنجه‏‌ای شامل سازه‌گرایی (A)، موک (B)، و یاد‌گیری مستمر (C) است. با استفاد‌ه از تحلیل عاملی اکتشافی، واریانس کل پرسشنامه‌ها تبیین و روایی هر یک از سازه‏‌ها تایید‌ می‌‏شود‌. اجرای مد‌ل تحلیل مسیر نشان می‌‏د‌هد‌ که سازه‌گرایی از طریق موک اثر مثبت و معناد‌ار بر یاد‌گیری مستمر د‌ارد‌، اما سازه‌گرایی اثر مستقیم و معناد‌اری بر یاد‌گیری مستمر ند‌ارد‌. افزون بر آن د‌ر مد‌ل نهایی، نااطمینانی از متغیر سازه‌گرایی (A)، مد‌یریت زمان از متغیر موک (B)، و راهبرد‌های یاد‌گیری انطباقی از متغیر یاد‌گیری مستمر (C) حذف می‏‌شوند‌. M3 10.29252/jmdp.32.4.189 ER -