TY - JOUR T1 - Developing Leadership in Academic Work at Universities Based on Knowledge Management TT - توسعه رهبری کار آموزشی در دانشگاه بر پایه خلق، انتشار و کاربرد دانش JF - JMDP JO - JMDP VL - 30 IS - 3 UR - http://jmdp.ir/article-1-2948-fa.html Y1 - 2017 SP - 31 EP - 60 KW - Knowledge Creation KW - Knowledge Distribution KW - Knowledge Application KW - Target Orientation KW - Work Orientation KW - Persuasion Orientation KW - Understanding Orientation KW - Change Orientation. N2 - هدف از این پژوهش، ارتقای رهبری و تحول در دانشگاه و بیان پیشنهادهای لازم به مدیران ارشد دانشگاه، با استفاده از تبیین رهبری کارآموزشی بر پایه خلق، انتشار و کاربرد دانش است. این پژوهش با روش تصادفی ساده بر روی 200 نفر از کارکنان یک دانشگاه دولتی اجرا گردید. ابزار سنجش، دو پرسش‌نامه خلق، انتشار و کاربرد دانش و نیز رهبری کارآموزشی است. با استفاده از مدل همبستگی بنیادی میان دو مجموعه مدیریت دانش و رهبری کارآموزشی، سه مدل استخراج گردید؛ 1. اگر سن، تجربه خدمتی، خلق دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش، به‌ترتیب با ضرایب 0، 0، 5، 6 و 0 باشند، مؤلفه‌های پنج‌گانه رهبری کارآموزشی به‌ترتیب با ضرایب 6-، 15، 2، 0 و 3 پیش‌بینی می‌شود؛ 2. اگر سن، تجربه خدمتی، خلق، انتشار و کاربرد دانش، به‌ترتیب با ضرایب 0، 0، 11، 14- و 10 باشند، رهبری آموزشی، به‌ترتیب با ضرایب 23، 16-، 2، 3- و 0 پیش‌بینی می‌شود. در مدل سوم و آخر، اگر سن، تجربه خدمتی، خلق، انتشار و کاربرد دانش، به‌ترتیب با ضرایب 1-، 1، 6-، 13 و 3- باشند، رهبری کارآموزشی، به‌ترتیب 5، 1-، 5-، 16 و 16- خواهد بود. M3 ER -