تلاش شرکتها به منظور رفع مشکلات خود و کسب سهم بیشتری از بازار ناپایدار کنونی، با تواناییهای بسیار متفاوت آنها (توان مالی، توان تخصصی، نیروی انسانی، توان فنی و غیره)، باعث شده است تا ادغام و گروهی شدن شرکتها، به منظور استفاده مطلوب از تواناییهای یکدیگر و فعالیت به صورت شرکتهای هولدینگ، متداول شود. با چنین اقدامی و تبدیل شدن چند شرکت به یک مجموعه هولدینگ، برنامه تدوین شده و ساختار سازمانی قبلی شرکتها برای وضعیت فعلی مناسب نخواهد بود و بازنگری و اصلاحات لازم باید در زمینه موارد فوق انجام شود. در پژوهش حاضر، تلاش شده است به منظور دستیابی به ساختار مطلوب هولدینگ، ضمن آشنایی با مفاهیم نظری در این حوزه، مدل مفهومی پژوهش، تهیه شود و با استفاده از آرای خبرگان بخش، شاخصهای مناسب در تعیین ساختار هولدینگ مشخص گردد و در شرکت سرمایهگذاری صباجهاد آزمون شود. یافتههای پژوهش نشان داد که اجزای مدل و شاخصها، به درستی انتخاب شدهاند و در بین مدیرانارشد شرکت، در بیشتر موارد تفاوت معنیداری بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب وجود دارد و لازم است که شرکت برای اصلاح ساختار خود، به رشد شاخصها و دستیابی به وضعیت مطلوب بپردازد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |