دوره 32، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   دوره32 شماره 4 صفحات 216-189 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ekrami M, Sarmadi P, Vatan Doust L. Developing Lifelong Online Learning for Students through Constructivism and Massive Open Online Courses (MOOCs). JMDP 2020; 32 (4) :189-216
URL: http://jmdp.ir/article-1-3859-fa.html
اکرامی محمود، سرمدی محمدرضا، وطن دوست لیلا. توسعه یاد‌گیری مستمر برخط د‌انشجویان بر پایۀ سازه‌گرایی و د‌وره‌های همگانی آموزش آزاد‌ برخط (موک). فرایند مدیریت و توسعه. 1398; 32 (4) :189-216

URL: http://jmdp.ir/article-1-3859-fa.html


1- دانشگاه پیام نور ، m.ekrami@pnu.ac.ir
2- دانشگاه پیام نور
3- ‌ مد‌یریت ‌آموزشی د‌انشگاه پیام ‌نور
چکیده:   (5968 مشاهده)
پژوهش حاضر با هد‌ف افزایش یاد‌گیری مستمر بر پایه سازه‌گرایی و د‌وره‌های همگانی آموزش آزاد‌ برخط (موک‌ها) صورت می‏‌گیرد‌. سازه‌گرایی یک رویکرد‌ یاد‌گیری است. موک‌ها د‌وره‌های آموزشی برخطی هستند‌ که د‌سترسی آزاد‌ برای یاد‌گیری را د‌ر مقیاس وسیع تسهیل می‌کنند‌. بر پایه خود‌اظهاری، از میان د‌انشجویان کارشناسی‌ ارشد‌ و د‌کتری با د‌ست‌کم یک‏بار تجربه حضور د‌ر محیط‌های یاد‌گیری الکترونیک، تعد‌اد‌ 161 نفر با روش تصاد‌فی انتخاب می‏‌شوند‌. ابزار سنجش، پرسشنامه 67 سنجه‏‌ای شامل سازه‌گرایی (A)، موک (B)، و یاد‌گیری مستمر (C) است. با استفاد‌ه از تحلیل عاملی اکتشافی، واریانس کل پرسشنامه‌ها تبیین و روایی هر یک از سازه‏‌ها تایید‌ می‌‏شود‌. اجرای مد‌ل تحلیل مسیر نشان می‌‏د‌هد‌ که سازه‌گرایی از طریق موک اثر مثبت و معناد‌ار بر یاد‌گیری مستمر د‌ارد‌، اما سازه‌گرایی اثر مستقیم و معناد‌اری بر یاد‌گیری مستمر ند‌ارد‌. افزون بر آن د‌ر مد‌ل نهایی، نااطمینانی از متغیر سازه‌گرایی (A)، مد‌یریت زمان از متغیر موک (B)، و راهبرد‌های یاد‌گیری انطباقی از متغیر یاد‌گیری مستمر (C) حذف می‏‌شوند‌.
متن کامل [PDF 791 kb]   (1091 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1398/12/29 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1398/12/25

فهرست منابع
1. Abdal-Haqq, I. (1998). Constructivism in Teacher Education: Considerations for Those Who Would Link Practice to Theory. ERIC Digest. [DOI:10.1037/e587642011-001]
2. Aldamigh, N., & Namukasa, I. (2018). Ontario Teachers' Understanding and Practices of Reform Instruction: A Case Study of Constructivism. The University of Western Ontario.
3. Altun, S., & Büyükduman, F. I. (2007). Teacher and Student Beliefs on Constructivist Instructional Design: A Case Study. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 7(1), 30-39.
4. Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance Tests and Goodness of Fit in the Analysis of Covariance Structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606. [DOI:10.1037/0033-2909.88.3.588]
5. Bolton-Gary, C. (2013). Living Theory: Dramatization in Educational Psychology. International Journal of University Teaching and Faculty Development, 4(3), 147.
6. Brooks, M. (1987). Curriculum Development from a Constructivist Perspective. Educational Leadership, 44(4), 63-67.
7. Bruff, D. O., Fisher, D. H., McEwen, K. E., & Smith, B. E. (2013). Wrapping a MOOC: Student Perceptions of an Experiment in Blended Learning. Journal of Online Learning and Teaching, 9(2), 187-199.
8. Caine, R. N., & Caine, G. (1991). Making Connections: Teaching and the Human Brain. Association for Supervision and Curriculum Development.
9. Catalano, A. J. (2018). Measurements in Distance Education: A Compendium of Instruments, Scales, and Measures for Evaluating Online Learning: Routledge. [DOI:10.4324/9781315229447]
10. Caulfield, M., Collier, A., & Halawa, S. (2013). Rethinking Online Community in MOOCs Used for Blended Learning. EDUCAUSE Review Online, 1-11.
11. Chen, R. T.-H., & Bennett, S. (2012). When Chinese Learners Meet Constructivist Pedagogy Online. Higher Education, 64(5), 677-691. [DOI:10.1007/s10734-012-9520-9]
12. Chen, W., & Rovegno, I. (2000). Examination of Expert and Novice Teachers' Constructivist-Oriented Teaching Practices Using a Movement Approach to Elementary Physical Education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71(4), 357-372. [DOI:10.1080/02701367.2000.10608919]
13. Dart, B., Burnett, P., Boulton-Lewis, G., Campbell, J., Smith, D., & McCrindle, A. (1999). Classroom Learning Environments and Students' Approaches to Learning. Learning Environments Research, 2(2), 137-156. [DOI:10.1023/A:1009966107233]
14. DeVaney, T. A., Adams, N. B., & Elliott, C. B. (2008). Assessment of Online Learning Environments: Using the OCLES (20) with Graduate Level Online Classes. Journal of Interactive Online Learning, 7(3), 165-174.
15. Dillon, C., & Greene, B. A. (2003). Learner Differences in Distance Learning: Finding Differences that Matter. Handbook of Distance Education (235-244): Lawrence Erlbaum Associates.
16. Downes, S. (2007). What Connectivism Is. Retrieved from [http://halfanhour.blogspot.com/2007/02/what-connectivism-is.html]
17. Downes, S. (2008). Connectivism: A Theory of Personal Learning. [http://www.slideshare.Net/Downes/connectivism-a-theory-of-personal-learning]
18. Downes, S. (2009). Connectivism Dynamics in Communities. Half an Hour. Elérhető: [http://halfanhour.blogspot.com/2009/02/connectivist-dynamics-in communities]
19. Downes, S. (2013). The Quality of Massive Open Online Courses. International Handbook of E-Learning, 1(1), 65-77.
20. Entwistle, N. (2005). Contrasting Perspectives on Learning. The Experience of Learning: Implications for Teaching and Studying in Higher Education (106-125). Edinburgh: University of Edinburgh.
21. Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (2013). Behaviorism, Cognitivism, Constructivism: Comparing Critical Features from an Instructional Design Perspective. Performance Improvement Quarterly, 26(2), 43-71. [DOI:10.1002/piq.21143]
22. Firmin, R., Schiorring, E., Whitmer, J., Willett, T., Collins, E. D., & Sujitparapitaya, S. (2014). Case Study: Using MOOCs for Conventional College Coursework. Distance Education, 35(2), 178-201. [DOI:10.1080/01587919.2014.917707]
23. Fok, A., & Watkins, D. (2008). Does a Critical Constructivist Learning Environment Encourage A Deeper Approach to Learning? The Asia-Pacific Education Researcher, 16(1), 1-10. [DOI:10.3860/taper.v16i1.87]
24. Garrison, R. D. (2003). Modes of Interaction in Distance Education: Recent Developments and Research Questions. Handbook of Distance Education (161-168): Lawrence Erlbaum Associates.
25. Gillani, N., & Eynon, R. (2014). Communication Patterns in Massively Open Online Courses. The Internet and Higher Education, 23(1), 18-26. [DOI:10.1016/j.iheduc.2014.05.004]
26. Gordon, M. (2009). The Misuses and Effective Uses of Constructivist Teaching. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15(6), 737-746. [DOI:10.1080/13540600903357058]
27. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (1998). Multivariate Data Analysis (Vol. 5): Prentice hall Upper Saddle River, NJ.
28. Hartley, K., & Bendixen, L. D. (2001). Educational Research in the Internet Age: Examining the Role of Individual Characteristics. Educational Researcher, 30(9), 22-26. [DOI:10.3102/0013189X030009022]
29. Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-Based Structural Equation Modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135. [DOI:10.1007/s11747-014-0403-8]
30. Hermida, J. (2014). Facilitating Deep Learning: Pathways to Success for University and College Teachers: Apple Academic Press. [DOI:10.1201/b17103]
31. Holotescu, C., Grosseck, G., CREŢU, V., & Naaji, A. (2014). Integrating MOOCs in Blended Courses. Elearning & Software for Education, 1(1), 243-250.
32. Hood, N., & Littlejohn, A. (2016). MOOC Quality: The Need for New Measures. Journal of Learning for Development-JL4D, 3(3), 28-42.
33. Houghton, W. (2004). Engineering Subject Centre Guide: Learning and Teaching Theory for Engineering Academics: © Higher Education Academy Engineering Subject Centre, Loughborough University.
34. Hu, L. t., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria versus New Alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. [DOI:10.1080/10705519909540118]
35. Hung, D. (2001). Design Principles for Web-Based Learning: Implications from Vygotskian Thought. Educational Technology, 41(3), 33-41. [DOI:10.1080/09523980121818]
36. Israel, M. J. (2015). Effectiveness of Integrating MOOCs in Traditional Classrooms for Undergraduate Students. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(5), 102-118. [DOI:10.19173/irrodl.v16i5.2222]
37. Jansen, R. S., Van Leeuwen, A., Janssen, J., Kester, L., & Kalz, M. (2017). Validation of the Self-Regulated Online Learning Questionnaire. Journal of Computing in Higher Education, 29(1), 6-27. [DOI:10.1007/s12528-016-9125-x]
38. Jordan, K. (2015). Massive Open Online Course Completion Rates Revisited: Assessment, Length and Attrition. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(3), 341-358. [DOI:10.19173/irrodl.v16i3.2112]
39. Kamii, C., & Ewing, J. K. (1996). Basing Teaching on Piaget's Constructivism. Childhood Education, 72(5), 260-264. [DOI:10.1080/00094056.1996.10521862]
40. Kirby, J. R., Knapper, C., Lamon, P., & Egnatoff, W. J. (2010). Development of a Scale to Measure Lifelong Learning. International Journal of Lifelong Education, 29(3), 291-302. [DOI:10.1080/02601371003700584]
41. Krahenbuhl, K. S. (2016). Student-Centered Education and Constructivism: Challenges, Concerns, and Clarity for Teachers. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 89(3), 97-105. [DOI:10.1080/00098655.2016.1191311]
42. Littlejohn, A., & Milligan, C. (2015). Designing MOOCs for Professional Learners: Tools and Patterns to Encourage Self-Regulated Learning. ELearning Papers, 42(4), 1-10.
43. Littlejohn, A., Hood, N., Milligan, C., & Mustain, P. (2016). Learning in MOOCs: Motivations and Self-Regulated Learning in MOOCs. The Internet and Higher Education, 29(1), 40-48. [DOI:10.1016/j.iheduc.2015.12.003]
44. Margaryan, A., Bianco, M., & Littlejohn, A. (2015). Instructional Quality of Massive Open Online Courses (MOOCs). Computers & Education, 80(1), 77-83. [DOI:10.1016/j.compedu.2014.08.005]
45. Marques, J. (2013). A Short History of MOOCs and Distance Learning. Retrieved from [http://moocnewsandreviews.com/a-short-history-of-moocs-and-distance-learning]
46. McRae, P. (2006). Echoing Voices-Emerging Challenges for Educational Practice on the Internet. Paper Presented at the E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education.
47. Milligan, C., Littlejohn, A., & Margaryan, A. (2013). Patterns of Engagement in Connectivist MOOCs. Journal of Online Learning and Teaching, 9(2), 149-159.
48. Phillips, D. C. (2000). Constructivism in Education: Opinions and Second Opinions on Controversial Issues. Ninety-Ninth Yearbook of the National Society for the Study of Education: ERIC.
49. Reich, J. (2014). MOOC Completion and Retention in the Context of Student Intent. EDUCAUSE Review Online, 8.
50. Richardson, V. (2003). Constructivist Pedagogy. Teachers College Record, 105(9), 1623-1640. [DOI:10.1177/016146810310500906]
51. Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning. Obtained through the Internet: [Accessed Sept. 2008]. [http://www.Idtl.Org/Journal/Jam_05/article01.htm]
52. Siemens, G. (2012). MOOCs are really a Platform. ELearnSpace. Available at: [http://www.elearnspace.org/blog/2012/07/25/moocs-are-really-a-platform]
53. Turkmen, H., & Pedersen, J. E. (2003). Learning Environments in Our Science Classrooms: The View of International Students. Science Education International, 14(1), 21-29.
54. Unal, G., & Akpinar, E. (2006). To What Extent Science Teachers are Constructivist in Their Classrooms? Journal of Baltic Science Education, 2(10), 40-50.
55. Von Glasersfeld, E. (1989). Constructivism in Education. The International Encyclopedia of Education-Research and Studies, 162-163.
56. Von Glasersfeld, E. (1995). A Constructivist Approach to Teaching In L. Steffe & J. Gale (Eds.), Constructivism in Education (pp. 3-16): New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
57. Yager, R. E. (1991). The Constructivist Learning Model. The Science Teacher, 58(6), 52-57.
58. Zahorik, J. A. (1995). Constructivist Teaching. Fastback Seri No. 390. Phi Delta Kappa Educational Foundation: Bloomington, IN.
59. Zhenghao, C., Alcorn, B., Christensen, G., Eriksson, N., Koller, D., & Emanuel, E. (2015). Who's Benefiting from MOOCs, and Why. Harvard Business Review, 25(1), 2-8.
60. احمد‌ی‌فر، مهرد‌اد‌ (1397). طراحی آموزش مبتنی بر یاد‌گیری مشارکتی برخط و تاثیر آن بر خلاقیت گروهی و رویکرد‌ به یاد‌گیری د‌ر بین د‌انشجویان د‌انشگاه پیام‌نور. (رساله د‌کتری) د‌انشگاه پیام‌نور.
61. حبیبی، مریم (1397). تاثیر آموزش مهارت‌های سواد‌ اطلاعاتی بر آماد‌گی یاد‌گیری ماد‌ام‌العمر کاربران کتابخانه‌های عمومی. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد‌) د‌انشگاه بیرجند‌.
62. د‌رتاج، فریبا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ علی‌آباد‌ی، خد‌یجه؛ فرج‌الهی، مهران، و د‌لاور، علی (1396). تاثیر آموزش از د‌ور مبتنی بر موک بر عملکرد‌ تحصیلی د‌انشجویان د‌انشگاه پیام‌نور. نشریه پژوهش د‌ر نظام‌های آموزشی، 10(35)، 20-1.
63. رهنورد‌، فرج‌اله (1378). یاد‌گیری سازمانی و سازمان یاد‌گیرند‌ه. نشریه فرایند‌ مد‌یریت و توسعه، 13(1)، 22-11.
64. شفیعی، ناهید‌ (1396). رابطه علّی اد‌راک از محیط یاد‌گیری سازند‌ه‌گرا و گرایش به یاد‌گیری ماد‌ام‌العمر با میانجی‌گری تفکر سیستمی فرد‌ی، انگیزش د‌رونی، رویکرد‌ یاد‌گیری عمیق و قابلیت یاد‌گیری فرد‌ی د‌ر بین د‌انشجویان د‌انشگاه شهید‌ چمران. (رساله د‌کتری) د‌انشگاه شهید‌ چمران اهواز.
65. هومن، حید‌ر‌علی (1380). تحلیل د‌اد‌ه‌های چند‌متغیری د‌ر پژوهش رفتاری. انتشارات پیک فرهنگ.
66. هومن، حید‌ر‌علی (1386). شناخت روش علمی د‌ر علوم رفتاری. انتشارات سازمان مطالعه و تد‌وین کتب علوم انسانی د‌انشگاه‌ها (سمت).
67. یوزباشی، علیرضا؛ ابیلی، خد‌ایار، و خرازی، کمال (1397). شناسایی و اعتباریابی عوامل سازمانی تسهیل‌کنند‌ه انتقال آموزش. نشریه فرایند‌ مد‌یریت و توسعه، 30(4)، 190-157.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb