دوره 33، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   دوره33 شماره 3 صفحات 93-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرانزلی، ایران ، ranji@iaubanz.ac.ir
2- کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرانزلی، ایران
چکیده:   (5902 مشاهده)
منابع انسانی کارامد به دلیل کمیابی و جانشین‏‌ناپذیری اهمیت بسیاری دارد، از این‏ رو سازمان‏‌ها برای حفظ سرمایه انسانی ماهر و توسعه تعهد آن‏ها تلاش می‏‌کنند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی درک‌‏شده بر تعهد عاطفی کارکنان با توجه به نقش میانجی تناسب فرد ـ سازمان، هویت سازمان، و حمایت سازمانی ادراک‏‌شده می‌پردازد. با بررسی 177 نفر از کارکنان سازمان منطقه آزاد بندر انزلی نتایج معادله‏‌های ساختاری نشان می‏ دهد که تاثیر ادراک از مسئولیت اجتماعی سازمان بر ادراک از تناسب فرد ـ سازمان مثبت و معنادار است. همچنین، تاثیر ادراک از تناسب فرد ـ سازمان بر هویت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک‏ شده مثبت و معنادار است. در ادامه، نتایج نشان می‏‌دهد که تاثیر هویت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک‏ شده بر تعهد عاطفی کارکنان مثبت و معنادار است. تاثیر هویت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک‌‏شده به عنوان میانجی رابطه بین تناسب فرد ـ سازمان و تعهد عاطفی کارکنان نیز به شکل مثبت و معناداری تایید می‏‌شود.
متن کامل [PDF 1119 kb]   (1553 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1399/5/3 | پذیرش: 1399/9/1 | انتشار الکترونیک: 1399/12/11

فهرست منابع
1. Aguinis, H., & Glavas, A. (2012). What We Know and Don't Know About Corporate Social Responsibility: A Review and Research Agenda. Journal of Management, 38(4), 932-968. [DOI:10.1177/0149206311436079]
2. Ahmad, R., Ahmad, S., Islam, T., & Kaleem, A. (2020). The Nexus of Corporate Social Responsibility (CSR), Affective Commitment and Organisational Citizenship Behaviour in Academia. Employee Relations: The International Journal, 42(1), 232-247. [DOI:10.1108/ER-04-2018-0105]
3. Alniaçik, E., Alniaçik, Ü., Erat, S., & Akçin, K. (2013). Does Person-Organization Fit Moderate the Effects of Affective Commitment and Job Satisfaction on Turnover Intentions? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99(1), 274-281. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.10.495]
4. Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social Identity Theory and the Organization. Academy of Management Review, 14(1), 20-39. [DOI:10.5465/amr.1989.4278999]
5. Awwad, M. S., & Agti, D. A. M. (2011). The Impact of Internal Marketing on Commercial Banks' Market Orientation. International Journal of Bank Marketing, 29(4), 308-332. [DOI:10.1108/02652321111145943]
6. Blau, P. (1964). Power and Exchange in Social Life: John Wiley & Sons.
7. Bouraoui, K., Bensemmane, S., Ohana, M., & Russo, M. (2019). Corporate Social Responsibility and Employees' Affective Commitment. Management Decision, 57(1), 152-167. [DOI:10.1108/MD-10-2017-1015]
8. Cable, D. M., & DeRue, D. S. (2002). The Convergent and Discriminant Validity of Subjective Fit Perceptions. Journal of Applied Psychology, 87(5), 875-884. [DOI:10.1037/0021-9010.87.5.875]
9. Casimir, G., Lee, K., & Loon, M. (2012). Knowledge Sharing: Influences of Trust, Commitment and Cost. Journal of Knowledge Management, 16(5), 740-753. [DOI:10.1108/13673271211262781]
10. Casper, W. J., Harris, C., Taylor-Bianco, A., & Wayne, J. H. (2011). Work-Family Conflict, Perceived Supervisor Support and Organizational Commitment among Brazilian Professionals. Journal of Vocational Behavior, 79(3), 640-652. [DOI:10.1016/j.jvb.2011.04.011]
11. Chatman, J. A. (1989). Improving Interactional Organizational Research: A Model of Person-Organization Fit. Academy of Management Review, 14(3), 333-349. [DOI:10.5465/amr.1989.4279063]
12. Cheema, S., Afsar, B., & Javed, F. (2020). Employees' Corporate Social Responsibility Perceptions and Organizational Citizenship Behaviors for the Environment: The Mediating Roles of Organizational Identification and Environmental Orientation Fit. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(1), 9-21. [DOI:10.1002/csr.1769]
13. DeConinck, J. B. (2010). The Effect of Organizational Justice, Perceived Organizational Support, and Perceived Supervisor Support on Marketing Employees' Level of Trust. Journal of Business Research, 63(12), 1349-1355. [DOI:10.1016/j.jbusres.2010.01.003]
14. Eisenberger, R., Huntington, R., Hutchison, S., & Sowa, D. (1986). Perceived Organizational Support. Journal of Applied Psychology, 71(3), 500-507. [DOI:10.1037/0021-9010.71.3.500]
15. Farooq, O., Rupp, D. E., & Farooq, M. (2017). The Multiple Pathways through Which Internal and External Corporate Social Responsibility Influence Organizational Identification and Multifoci Outcomes: The Moderating Role of Cultural and Social Orientations. Academy of Management Journal, 60(3), 954-985. [DOI:10.5465/amj.2014.0849]
16. Folger, R. (2001), Fairness as Deonance, in Gilliland, S.W., Steiner, D.D. and Skarlicki, D.P. (Eds), Research in Social Issues in Management, Information Age Publishers.
17. Gallardo-Vázquez, D., & Sanchez-Hernandez, M. I. (2014). Measuring Corporate Social Responsibility for Competitive Success at a Regional Level. Journal of Cleaner Production, 72(1), 14-22. [DOI:10.1016/j.jclepro.2014.02.051]
18. Gouldner, A. W. (1960). The Norm of Reciprocity: A Preliminary Statement. American Sociological Review, 25(2), 161-178. [DOI:10.2307/2092623]
19. Gull, S., & Ashraf, S. M. (2012). Impact of Internal Branding on Service Employees' Quality Commitment-Study on Education Sector of Pakistan. International Journal of Business and Social Science, 3(14), 814-830.
20. He, H., & Baruch, Y. (2009). Transforming Organizational Identity under Institutional Change. Journal of Organizational Change Management, 22(6), 575-599. [DOI:10.1108/09534810910997014]
21. Hoffman, B. J., & Woehr, D. J. (2006). A Quantitative Review of the Relationship between Person-Organization Fit and Behavioral Outcomes. Journal of Vocational Behavior, 68(3), 389-399. [DOI:10.1016/j.jvb.2005.08.003]
22. Huang, F.-H., Ye, Y.-J., & Kao, C.-H. (2015). Developing a Novel Intuitionistic Fuzzy Importance-Performance Analysis for Evaluating Corporate Social Responsibility in Sport Tourism Event. Expert Systems with Applications, 42(19), 6530-6538. [DOI:10.1016/j.eswa.2015.04.008]
23. Kristof, A. L. (1996). Person-Organization Fit: An Integrative Review of Its Conceptualizations, Measurement, and Implications. Personnel Psychology, 49(1), 1-49. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1996.tb01790.x]
24. Lee, J., & Peccei, R. (2007). Perceived Organizational Support and Affective Commitment: The Mediating Role of Organization-Based Self-Esteem in the Context of Job Insecurity. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 28(6), 661-685. [DOI:10.1002/job.431]
25. Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and Their Alma Matter: A Partial Test of the Reformulated Model of Organizational Identification. Journal of Organizational Behavior, 13(2), 103-123. [DOI:10.1002/job.4030130202]
26. Mueller, K., Hattrup, K., Spiess, S.-O., & Lin-Hi, N. (2012). The Effects of Corporate Social Responsibility on Employees' Affective Commitment: A Cross-Cultural Investigation. Journal of Applied Psychology, 97(6), 1186-1200. [DOI:10.1037/a0030204]
27. O'Reilly, C. A., & Chatman, J. (1986). Organizational Commitment and Psychological Attachment: The Effects of Compliance, Identification, and Internalization on Prosocial Behavior. Journal of Applied Psychology, 71(3), 492-499. [DOI:10.1037/0021-9010.71.3.492]
28. Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). The Link between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78-92.
29. Riketta, M. (2005). Organizational Identification: A Meta-Analysis. Journal of Vocational Behavior, 66(2), 358-384. [DOI:10.1016/j.jvb.2004.05.005]
30. Schneider, B. (1987). The People Make the Place. Personnel Psychology, 40(3), 437-453. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1987.tb00609.x]
31. Setiawan, M., & Darmawan. (2011). The Relationship between Corporate Social Responsibility and Firm Financial Performance: Evidence from the Firms Listed in LQ45 of the Indonesian Stock Exchange Market. European Journal of Social Sciences, 23(1), 288-293.
32. Story, J. S., & Castanheira, F. (2019). Corporate Social Responsibility and Employee Performance: Mediation Role of Job Satisfaction and Affective Commitment. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(6), 1361-1370. [DOI:10.1002/csr.1752]
33. Tajfel, H. & Turner, J. C. (1986). The Social Identity Theory of Intergroup Behavior, in Worchel, S. and Austin, W.G. (Eds), Psychology of Intergroup Relations, Nelson-Hall.
34. Turker, D. (2009). Measuring Corporate Social Responsibility: A Scale Development Study. Journal of Business Ethics, 85(4), 411-427. [DOI:10.1007/s10551-008-9780-6]
35. Vilela, B. B., González, J. A. V., & Ferrín, P. F. (2008). Person-Organization Fit, OCB and Performance Appraisal: Evidence from Matched Supervisor-Salesperson Data Set in a Spanish Context. Industrial Marketing Management, 37(8), 1005-1019. [DOI:10.1016/j.indmarman.2007.11.004]
36. اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس؛ بهشتی‌‌راد، رقیه، و نویدی، پرویز (1394). تاثیر سرمایه اجتماعی و مسئولیت‌‌پذیری اجتماعی بر تعهد سازمانی (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه). نشریه مطالعات اندازه‌‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 5(10)، 132-109.
37. اسحاقیان، زهرا؛ کاظمی، علی، و شائمی، علی (1395). تحلیل تاثیر تناسب فرد ـ سازمان و تناسب فرد-شغل بر توانمندسازی روان‌‌شناختی. نشریه پژوهش‌‌های مدیریت عمومی، 9(33)، 189-167.
38. اسمعیلی، محمد (1397). تبیین رابطه حمایت سازمانی ادراک‌‌شده و رفتار شهروندی سازمانی. نشریه نخبگان علوم و مهندسی، 3(1)، 12-1.
39. آزور، هیوا، و کاظمی، مهدی (1393). شناسایی تاثیر مسئولیت اجتماعی سازمان بر کیفیت روابط کارکنان و پیامدهای آن (مطالعه موردی: کارکنان سازمان خدمات مهندسی و ساخت کیسون). نشریه مدیریت بازرگانی، 6(4)، 685-665.
40. بخشی، حمیده؛ فراحی، محمدمهدی، و پویا، علیرضا (1394). تاثیر حمایت سازمانی ادراک‌‌شده بر تعهد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک شهر مشهد). دومین کنفرانس بین‌‌المللی ابزار و تکنیک‌‌های مدیریت.
41. بودلایی، حسن؛ کوشکی جهرمی، علیرضا، و ستاری‌نسب، رضا (1390). یادگیری و اعتماد سازمانی، حلقه‌های میانجی بین توانمندسازی روان‌‌شناختی و تعهد سازمانی. نشریه فرایند مدیریت و توسعه، ۲۴(۱)، 93-67. [http://jmdp.ir/article-1-358-fa.html]
42. تابلی، حمید؛ مبین، ابوالحسن؛ حبیبی، مرجانه، و محفوظی، علی (1393). بررسی تاثیر قدرت مدیریتی بر تعهد سازمانی عاطفی کارکنان: موردکاوی شرکت‌‌های مهندسین مشاور. نشریه پژوهش‌نامه تربیتی، 9(40)، 16-1.
43. حاجی کریمی، عباسعلی؛ رضاییان، علی؛ عالم‌‌تبریز، اکبر، و سلطانی، مرتضی (1391). مدلی میان‌‌سطحی برای تبیین ارتباط ادراک از حمایت سازمانی، ادراک از احترام سازمانی و مشارکت در تصمیم‌‌گیری با تعهد سازمانی؛ مطالعه موردی اعضای هیئت‌‌علمی دانشگاه‌‌های تهران. نشریه اندیشه مدیریت راهبردی، 6(2)، 200-177.
44. حضرتی صومعه، زهرا؛ ساعی شتربانی، روح‌اله، و کرم‌پور، رزا (1399). مناطق آزاد محرک توسعه تحلیل جامعه‌‌شناختی بر ابعاد عملکردی منطقه آزاد ارس. نشریه جامعه‌‌شناسی اقتصاد و توسعه، 9(1)، 140-115.
45. خدادادفر، احسان، و اکبریان، اکرم (۱۳۹۶). بررسی تناسب فرد ـ سازمان. سومین کنفرانس بین‌‌المللی مدیریت و مهندسی صنایع.
46. دعایی، حبیب‌‌اله، و برجعلی لو، شهلا (1389). بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک‌‌شده با تعهد سازمانی و قصد ترک خدمت. نشریه چشم‌‌انداز مدیریت دولتی، 1(3)، 77-63.
47. رحمان‌‌سرشت، حسین، و ساغروانی، سیما (1392). تاثیر هویت سازمانی و گرایش ارزشی نسبت به کار بر تعهد عاطفی کارکنان. نشریه پژوهش‌نامه مدیریت تحول، 5(9)، 67-52.
48. رحیمی کلور، حسین (1394). تاثیر مسئولیت‌‌پذیری اجتماعی سازمان‌‌ها روی تعهد سازمانی. کنفرانس بین‌‌المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21.
49. رستم گورانی، ابراهیم؛ بیرانوندزاده، مریم؛ علیزاده، سیددانا، و حشمتی جدید، مهدی (1392). بررسی جایگاه مناطق آزاد تجاری جزیره قشم در توسعه پایدار و امنیت اجتماعی. نشریه آمایش سرزمین، 5(1)، 49-27.
50. ساریخانی خرمی، مریم؛ جلالی، مریم، و ایمان بخشعلی (۱۳۹۴). اثر تداعی مسئولیت اجتماعی و تداعی توانایی سازمان بر پاسخ مصرف‌کنندگان تک‌ماکارون. چهارمین کنفرانس ملّی مدیریت و حسابداری.
51. صیداوی، رضا، و کلاه‌کج، کبری (۱۳۹۴). بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی سازمان بر قصد خرید مشتریان با نقش میانجی اعتماد به برند، نگرش کلی به برند و تبلیغات شفاهی. ششمین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد، مدیریت و علوم مهندسی.
52. عیسی‌خانی، احمد؛ حسن‌پور، اکبر، و نقدفروش‌ها، سیما (1393). تبیین رابطه بین عدالت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک‌شده با تعلق خاطرکاری. نشریه مدیریت توسعه و تحول (ویژه‌نامه)، 90-83.
53. قاسم‌زاده، ابوالفضل؛ ملکی، شیوا، و حبیبی، حمدالله (1393). نقش هویت تیمی و هویت سازمانی بر عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی. نشریه مدیریت سازمان‌های دولتی، 2(4)، 110-95.
54. قانع شلمانی، معصومه؛ رودگرنژاد، فروغ، و حسینی مقدم، سیدمحمدرضا (۱۳۹۴). ارزیابی تاثیر ابعاد پنجگانه شغل بر تعهد سازمانی کارکنان مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی استان گیلان. دومین کنفرانس ملّی و اولین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در علوم انسانی.
55. قلی‌پور، آرین؛ روشن‌نژاد، مژگان، و شرافت، شاپور (1389). تبیین تناسب فرد ـ سازمان به عنوان عاملی اثرگذار در بیگانگی از کار و پیوند کاری. نشریه اندیشه مدیریت راهبردی، 4(1)، 229-209.
56. کاظمی، ملیحه‌‌السادات، و عریضی، حمیدرضا (1390). رابطه تعهد سازمانی با نظام ارزشی کارکنان. نشریه مشاوره شغلی و سازمانی، 3(7)، 75-54.
57. محمدزاده، زهرا؛ رحمان‌‌سرشت، حسین، و کوشازاده، سیدعلی (1392). اثر اعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان. نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(15)، 20-1.
58. محمدنژاد فدردی، منصوره؛ حمیدی‌‌زاده، علی، و باباشاهی، جبار (1395). تاثیر نشان کارفرما بر نگهداشت کارکنان: هویت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در نقش میانجی. نشریه فرایند مدیریت و توسعه، ۲۹(2)، 70-47. [http://jmdp.ir/article-1-2261-fa.html]
59. محمدی، مهدی، و آزاد، غلامرضا (1397). تببین نقش واسطه‌‌ای یگانگی فرد ـ سازمان در رابطه بین خودارزشیابی مرکزی و عملکرد شغلی در بیمارستان تامین اجتماعی شیراز. اولین کنفرانس بین‌‌المللی رویکردهای نوین در مدیریت کسب‌‌وکار و حسابداری با تاکید بر ارزش‌‌آفرینی و اقتصاد مقاومتی.
60. مهدوی‌‌نژاد، علی (1397). بررسی رابطه بین هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پست بانک ایران. نشریه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 2(8)، 223-206.
61. مهدی بیگی، نجمه (1396). نقش حمایت سازمانی ادراک‌‌شده در تعهد سازمانی کارکنان با میانجی‌‌گری بهداشت روانی. نشریه پژوهش‌‌های مدیریت عمومی، 10(35)، 158-131.
62. ناصحی‌‌فر، وحید، و محمدخانی، الهه (1395). رابطه استراتژی منابع انسانی و رهبری تحول‌‌آفرین با تعهد عاطفی کارکنان. نشریه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 25(81)، 79-57.
63. هیبت اله‌پور، زهرا؛ یاسور پورعلی، آزیتا؛ پورملک، اسلام، و بستوه، سرور (۱۳۹۶). بررسی مفاهیم، کارکردها و ابعاد هویت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش. اولین کنفرانس بین‌‌المللی الگوهای مدیریت در عصر پیشرفت.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.