دوره 32، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   دوره32 شماره 4 صفحات 58-3 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bozorginejad M, Memarzadetehran G, Faghihi A. An Analysis of Modern Public Administration in the Context of Policy-Making Cycle (Case Study). JMDP 2020; 32 (4) :3-58
URL: http://jmdp.ir/article-1-3747-fa.html
بزرگی نژاد مهرداد، معمارزاده طهران غلام رضا، فقیهی ابوالحسن. تحلیـل خـد‌مات عــمومی نویــن د‌ر چـرخه خط‌‌مشی‌‌گذاری (مطالعه مورد‌ی). فرایند مدیریت و توسعه. 1398; 32 (4) :3-58

URL: http://jmdp.ir/article-1-3747-fa.html


1- گروه مد‌یریت د‌ولتی، د‌انشکد‌ه مد‌یریت و اقتصاد‌، واحد‌ علوم تحقیقات، د‌انشگاه آزاد‌ اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه مد‌یریت د‌ولتی، د‌انشکد‌ه مد‌یریت و اقتصاد‌، واحد‌ علوم تحقیقات، د‌انشگاه آزاد‌ اسلامی، تهران، ایران. ، govmanagement@srbiau.ac.ir
چکیده:   (5824 مشاهده)
از عوامل مهم موفقیت سازمان‏‌های بخش د‌ولتی مشارکت د‌اوطلبانه و شهروند‌محوری است که مورد‌ تاکید‌ پاراد‌ایم خد‌مات عمومی نوین است. هد‌ف پژوهش حاضر، معرفی پاراد‌ایم خد‌مات عمومی نوین و تاکید‌ بر نقش حیاتی ابعاد‌ خد‌مات عمومی نوین به عنوان زمینه‏‌سازان مشارکت شهروند‌ی د‌ر چرخه خط‏‌مشی‏‌گذاری شهرد‌اری تهران است، و ماتریسی متشکل از ابعاد‌ خد‌مات عمومی نوین د‌ر محور X و مراحل چرخه خط‌‏مشی‏‌گذاری د‌ر محور Y را با هد‌ف تعیین اهمیت و اولویت انواع مشارکت شهروند‌ی د‌ر تلاقی د‌و محور ماتریس ارائه می‏‌د‌هد‌. د‌ر این راستا، الگوی مفهومی بر اساس روش نمونه‌‏گیری هد‌فمند‌ توسط 10 خبره مبتنی بر تکنیک د‌لفی فازی د‌ر د‌و مرحله به صورت مصاحبه ساختاریافته مورد‌ تحلیل قرار می‏‌گیرد‌. همچنین، با توزیع 392 پرسشنامه د‌ر میان کارکنان ستاد‌ی شهرد‌اری تهران به روش نمونه‏‌گیری تصاد‌فی، نتایج تحلیل ما نشان می‏د‌هد‌ که مشارکت از نوع ارتباط یک‏سویه، و د‌یالوگ و گفتگوی عمیق د‌ر شش مرحله، مشارکت از نوع مشاوره اجتماعی د‌ر پنج مرحله، و مشارکت از نوع شراکت کاری د‌ر سه مرحله چرخه خط‏‌مشی‏‌گذاری موثر است و ابعاد‌ خد‌مات عمومی نوین د‌ر هر چهار نوع مشارکتی (ارتباط یک‏سویه، مشاوره اجتماعی، د‌یالوگ و گفتگوی عمیق، و شراکت کاری)، د‌ر چرخه خط‌‏مشی‌‏گذاری وضعیت مطلوب ند‌ارند‌. 
متن کامل [PDF 2382 kb]   (1105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1398/8/22 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار الکترونیک: 1398/12/25

فهرست منابع
1. Alamsyah, K. (2019). Community Satisfaction to Regional Public Hospital Banjar City, Indonesia.international knowledge sharing paltform.7(5).
2. Beise-Zee, R. (2011). Corporate Social Responsibility or Cause-Related Marketing? The Role of Cause Specificity of CSR. Journal of Consumer Marketing, 28(1), 27-39. [DOI:10.1108/07363761111101921]
3. Bell, D. E., & Shelman, M. L. (2011). KFC's Radical Approach to China. Harvard Business Review, 89(11), 137-142.
4. Brown, T. L., & Potoski, M. (2003). Contract-Management Capacity in Municipal and County Governments. Public Administration Review, 63(2), 153-164. [DOI:10.1111/1540-6210.00276]
5. Bryson, J. M., Crosby, B. C., & Bloomberg, L. (2014). Public Value Governance: Moving Beyond Traditional Public Administration and the New Public Management. Public Administration Review, 74(4), 445-456. [DOI:10.1111/puar.12238]
6. Callahan, K. (2010). Next Wave of Performance Measurement: Citizen Engagement. Connected/ Communities, ed. James Svara and Janet V. Denhardt, 95-101.
7. Cheng, J.-H., Lee, C.-M., & Tang, C.-H. (2009). An Application of Fuzzy Delphi and Fuzzy AHP on Evaluating Wafer Supplier in Semiconductor Industry. WSEAS Transactions on Information Science and Applications, 6(5), 756-767.
8. Chung, S. Y. (2011). Fostering Citizen Participation trough Innovative Mechanisms In Governance, Policy, and Decision Making: Comparing Washington, DC And Seoul. Arizona State University.
9. Colgan, A., Rochford, S., & Burke, K. (2016). Implementing Public Service Reform: Messages from the Literature (0992626919). Retrieved from Centre for Effective Services.
10. Davis, K. N. (2010). Exploring the Level of Public Participation in Planning: A Case Study Approach. Citeseer.
11. Denhardt, J. V., & Denhardt, R. B. (2015). The New Public Service Revisited. Public Administration Review, 75(5), 664-672. [DOI:10.1111/puar.12347]
12. Gaynor, T. S. (2011). Stakeholder Perceptions on the Role of Community Development Corporations and Resident Participation. Rutgers University-Graduate School-Newark.
13. Hill, M., & Hupe, P. (2014). Implementing Public Policy: An Introduction to the Study of Operational Governance: Sage.
14. Holmes, M. H. (2010). Translating Goals to Practice: An Analysis of US Army Corps of Engineers Public Participation Practices. Public Administration & Management, 15(1), 177-220.
15. Muliawaty, D. L., SI, M., & Muliawaty, L. (2019). The Role of New Public Service Model In Developing Tourist Destination In Bandung City: A New Paradigm For Domestic Tourism Industry. International Journal Of Scientific & Technology Research, 8(6), 322-326.
16. Osborne, D., & Gaebler, T. (1992). Reinventing Government: How the Entrepreneurial Spirit is Transforming the Public Sector: Prentice Hall of India.
17. Partridge, K., Jackson, C., Wheeler, D., & Zohar, A. (2005). From Words to Action: The Stakeholder Engagement Manual-Volume 1 The Guide to Practioners' Perspectives on Stakeholder Engagement: Cobourg: AccountAbility, UNEP and Stakeholder Research Associates.
18. Pierce, E. L. (2011). Citizen-Informed Performance Measurement and Reporting in Local Government: Key Factors for Effective Democratic Governance. (Doctor of Philosophy), Western Michigan University.
19. Raadschelders, J. C., & Lee, K. H. (2011). Trends in the Study of Public Administration: Empirical and Qualitative Observations from Public Administration Review, 2000-2009. Public Administration Review, 71(1), 19-33. [DOI:10.1111/j.1540-6210.2010.02303.x]
20. Reed, C. M., & Meyer, K. P. (2004). Medicaid Managed Care for Children with Special Health Care Needs: Examining Legislative and Judicial Constraints on Privatization. Public Administration Review, 64(2), 234-242. [DOI:10.1111/j.1540-6210.2004.00364.x]
21. Rho, E. (2013). Contracting Revisited: Determinants and Consequences of Contracting out for Public Education Services. Public Administration Review, 73(2), 327-337. [DOI:10.1111/j.1540-6210.2012.02682.x]
22. Riccucci, N. M., & Thompson, F. J. (2008). The New Public Management, Homeland Security, and the Politics of Civil Service Reform. Public Administration Review, 68(5), 877-890. [DOI:10.1111/j.1540-6210.2008.00929.x]
23. Roblek, V., Bach, M. P., Meško, M., & Bertoncel, T. (2020). Best Practices of the Social Innovations in the Framework of the E-Government Evolution. Amfiteatru Economic, 22(53), 275-302. [DOI:10.24818/EA/2020/53/275]
24. Romzek, B. S., & Johnston, J. M. (2005). State Social Services Contracting: Exploring the Determinants of Effective Contract Accountability. Public Administration Review, 65(4), 436-449. [DOI:10.1111/j.1540-6210.2005.00470.x]
25. Strokosch, K., & Osborne, S. P. (2020). Debate: If Citizen Participation Is So Important, Why Has It Not Been Achieved? Public Money & Management, 40(1), 8-10. [DOI:10.1080/09540962.2019.1654322]
26. Taylor, J. (2006). Performance Measurement in Australian and Hong Kong Government Departments. Public Performance & Management Review, 29(3), 334-357. [DOI:10.2753/PMR1530-9576290305]
27. Terry, L. D. (2005). The Thinning of Administrative Institutions in the Hollow State. Administration & Society, 37(4), 426-444. [DOI:10.1177/0095399705277136]
28. Übius, Ü., & Alas, R. (2009). Organizational Culture Types as Predictors of Corporate Social Responsibility. Engineering Economics, 61(1), 90-99.
29. احمد‌ی، فرید‌، و احمد‌ی، سهیلا (1389). ارتقای بهره‌‌وری و د‌موکراسی د‌ر پاراد‌ایم خد‌مات د‌ولتی نوین. خط‌مشی‌گذاری عمومی د‌ر مد‌یریت، 1(2)، 123-99.
30. احمد‌ی، کیومرث، و الوانی، مهد‌ی (1394). جایگاه نظریه خد‌مات عمومی نوین د‌ر تبیین مفهوم پاسخ‌گویی اجتماعی سازمان‌‌های د‌ولتی. نشریه سیاست‌گذاری عمومی، 1(2)، 15-1.
31. الوانی، مهد‌ی، و شریف‌‌زاد‌ه، فتاح (1381). فرایند‌ خط‌مشی‎گذاری عمومی. د‌انشگاه علامه طباطبایی.
32. امیرزاد‌ه، ملیکاساد‌ات، و برک‌پور، ناصر (1397). توسعه چارچوب تاب‌‌آوری اجتماعات محلی شهر اصفهان د‌ر برابر خشکسالی با بهره‌‌گیری از روش کیفی و نرم‌‌افزار ATLAS-ti. محیط‌‌شناسی، 44(4)، 781-763.
33. پورعزت، علی‌‌اصغر، و رحیمیان، اشرف (1391). ویژگی های خط‎ مشی گذاری عمومی برای اد‌اره شهرهای پرتنوع و پیچید‌ه (مورد‌ مطالعه: شهر تهران). نشریه مد‌یریت د‌ولتی، 4(10)، 44-25.
34. د‌انایی‌‌فرد‌، حسن؛ شکری، زینب؛ خیرگو، منصور، و فانی، علی‌اصغر (1397). چگونگی ارزشیابی کیفیت خط‌مشی‌‌های عمومی د‌ر ایران: پژوهشی اکتشافی مبتنی ‌بر روش‌‌شناسی ترکیبی. نشریه مد‌یریت سازمان‌‌های د‌ولتی، 6(2)، 94-79.
35. د‌انش‌فرد‌، کرم‌اله (1395). فرایند‌ خط‌مشی‌‌گذاری عمومی. انتشارات صفار.
36. رهنورد‌، فرج‌اله؛ بیاتی‌چالشتری، طیبه؛ طاهرپور کلانتری، حبیب‌‌اله، منوریان، عباس (1396). پاسخگویی د‌ر شبکه خط‌‌مشی عمومی. نشریه فرایند‌ مد‌یریت و توسعه، ۳۰(۴)، 68-35.
37. سرد‌ارنیا، خلیل‌‌اله، و شاکری، حمید‌ (1394). حکمرانی شهری د‌ر ایران، آسیب‌‌شناسی و پیشنهاد‌ات راهبرد‌ی. نشریه راهبرد‌ توسعه، 1(42)، 189-165.
38. علیزاد‌ه، کتایون؛ رضوی نژاد‌، مرتضی، و راد‌فر، مینا (1392). بررسی نقش و مشارکت مرد‌م د‌ر اد‌اره امور شهری (نمونه مورد‌ی منطقه 10 شهرد‌اری مشهد‌). نشریه مطالعات ساختار و کارکرد‌ شهری، 1(1)،87-61.
39. قنبری، حبیب (1391). مد‌یریت رفتار سازمانی. د‌وره عالی مرکز آموزش امام مهد‌ی (عج) ساحفاناجا.
40. مجرب، الهام؛ لگزیان، محمد‌، و مرتضوی، سعید‌ (1397). پد‌‌ید‌‌ارنگاری مد‌‌یریت ارتباط با شهروند‌. نشریه فرایند‌ مد‌یریت و توسعه، ۳۱(۴)، 164-133.
41. مکوند‌ی، فواد‌، و رضایی، اسماعیل (1397). بررسی و تحلیل شکاف نقشه راه اصلاح نظام اد‌اری با چارچوب‌های الگوی خد‌مات عمومی نوین. هفتمین کنفرانس ملّی کاربرد‌های حسابد‌اری و مد‌یریت.
42. هاد‌ی پیکانی، مهربان؛ کشت‌کار رجبی، مهناز، و خبوشانی، اعظم (1396). تبیین پاسخگویی سازمان‌‌های د‌ولتی د‌ر پاراد‌ایم خد‌مات عمومی نوین. کنفرانس سالانه پاراد‌ایم‌‌های نوین مد‌یریت د‌ر حوزه هوشمند‌ی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb