دوره 33، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   دوره33 شماره 1 صفحات 201-171 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahvali M, moezzi F, Marzooghi R. A Methodology for Paradigm Shift to Explain Sustainable University. JMDP 2020; 33 (1) :171-201
URL: http://jmdp.ir/article-1-3698-fa.html
شاه ولی منصور، معزی سیده فاطمه، مرزوقی رحمت اله. روش‌شناسی گذار پارادایمی برای تبیین دانشگاه پایدار. فرایند مدیریت و توسعه. 1399; 33 (1) :171-201

URL: http://jmdp.ir/article-1-3698-fa.html


1- استاد آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه شیراز، ایران
2- دانشجوی دکتری آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه شیراز، ایران ، moezzi@shirazu.ac.ir
3- مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شیراز، ایران
چکیده:   (5793 مشاهده)
مفهوم دانشگاهِ «پایدار» برخاسته از پارادایم‌های رایج مبتنی بر توسعه اقتصادی، اجتماعی، و زیست‌محیطی است که بر عقلانیت و تفکر سیستمی استوار است و با رویکرد میان‏‌رشته‌ای، مشکلات را شناسایی و برای رفع آن‏ها اقدام می‌کند. ولی غفلت از بوم معرفتی، نارسایی این پارادایم‌هاست. هدف این پژوهش، تبیین روش‌شناسی گذار از پارادایم‌های رایج به پارادایم معنوی برای دانشگاه پایدار است. برای این منظور، با روش فراترکیب به گردآوری پژوهش‏‌های کیفی حوزه پایداری، ارزیابی آن‏ها، تحلیل یافته‌های مرحله ارزیابی، کشف نکته‌‏های اساسی، و ترکیب و تبدیل آن‏ها به یک جایگزین کلی‌تر پرداخته می ‏شود. با بررسی 46 پژوهش حوزه پایداری، نتایج نشان می‏‌دهد که پارادایم معنوی پویا مبتنی بر خِرد و دانش عینی با حکمت الهی دانشگاه‏‌های کشور همسوست.
متن کامل [PDF 644 kb]   (1156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1398/7/13 | پذیرش: 1398/12/14 | انتشار الکترونیک: 1399/7/22

فهرست منابع
1. Aguirre, R. T., & Bolton, K. W. (2014). Qualitative Interpretive Meta-Synthesis in Social Work Research: Uncharted Territory. Journal of Social Work, 14(3), 279-294. [DOI:10.1177/1468017313476797]
2. Alexander, V. G. (2015). Development and Validation of the Critical Thinking about Sustainability Scale. (Doctor of Philosophy), Purdue University.
3. Bergdahl, E. (2019). Is Meta-Synthesis Turning Rich Descriptions Into Thin Reductions? A Criticism of Meta-Aggregation as a Form of Qualitative Synthesis. Nursing Inquiry, 26(1), 1-8. [DOI:10.1111/nin.12273]
4. Calder, W., & Dautremont-Smith, J. (2009). Higher Education: More and More Laboratories for Inventing a Sustainable Future. Agenda for a Sustainable America, 93-107.
5. Clark, W. C., & Dickson, N. M. (2003). Sustainability Science: The Emerging Research Program. Proceedings of the National Academy of Sciences, 100(14), 8059-8061. [DOI:10.1073/pnas.1231333100]
6. Finfgeld-Connett, D. (2006). Meta-Synthesis of Presence in Nursing. Journal of Advanced Nursing, 55(6), 708-714. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2006.03961.x]
7. Giroux, H. A. (2017). Neoliberalism's War against Higher Education and the Role of Public Intellectuals. The Future of University Education (pp. 185-206): Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-46894-5_10]
8. Godemann, J., Bebbington, J., Herzig, C., & Moon, J. (2014). Higher Education and Sustainable Development. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 27(2), 218-233. [DOI:10.1108/AAAJ-12-2013-1553]
9. Lozano, R., Ceulemans, K., Alonso-Almeida, M., Huisingh, D., Lozano, F. J., Waas, T., ... Hugé, J. (2015). A Review of Commitment and Implementation of Sustainable Development in Higher Education: Results from a Worldwide Survey. Journal of Cleaner Production, 108(1), 1-18. [DOI:10.1016/j.jclepro.2014.09.048]
10. Lozano, R., Lukman, R., Lozano, F. J., Huisingh, D., & Lambrechts, W. (2013). Declarations for Sustainability in Higher Education: Becoming Better Leaders, Through Addressing the University System. Journal of Cleaner Production, 48(1), 10-19. [DOI:10.1016/j.jclepro.2011.10.006]
11. Petratos, P., & Damaskou, E. (2015). Management Strategies for Sustainability Education, Planning, Design, Energy Conservation in California Higher Education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 16(4), 576-603. [DOI:10.1108/IJSHE-03-2014-0038]
12. Sandelowski, M. (2008). Reading, Writing and Systematic Review. Journal of Advanced Nursing, 64(1), 104-110. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2008.04813.x]
13. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer Publishing Company.
14. Shiel, C., Leal Filho, W., do Paço, A., & Brandli, L. (2016). Evaluating the Engagement of Universities in Capacity Building for Sustainable Development in Local Communities. Evaluation and Program Planning, 54(1), 123-134. [DOI:10.1016/j.evalprogplan.2015.07.006]
15. Shriberg, M. (2002). Institutional Assessment Tools for Sustainability in Higher Education: Strengths, Weaknesses, and Implications for Practice and Theory. Higher Education Policy, 15(2), 153-167. [DOI:10.1016/S0952-8733(02)00006-5]
16. Timulak, L. (2009). Meta-Analysis of Qualitative Studies: A Tool for Reviewing Qualitative Research Findings in Psychotherapy. Psychotherapy Research, 19(4-5), 591-600. [DOI:10.1080/10503300802477989]
17. UNESCO. (2002). Education for Sustainability from Rio to Johannesburg: Lessons Learnt from a Decade of Commitment: UNESCO Paris.
18. UNESCO. (2007). The UN Decade for Education for Sustainable Development (DESD 2005-2014): The First Two Years, UNESCO, Paris.
19. Zawadzki, M. (2017). "The Last in the Food Chain": Dignity of Polish Junior Academics and Doctoral Candidates in the Face of Performance Management. The Future of University Education (pp. 63-84): Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-46894-5_4]
20. ابوالحسنی، زهرا، و اخوت، احمدرضا (1394). ویژگی‌های اصلی نظام علم در دیدگاه اسلامی. نشریه سیاست علم و فناوری، 7(3)، 102-88.
21. آراسته، حمیدرضا، و امیری، الهام (1391). نقش دانشگاه در توسعه پایدار. مجله نشای علم، 2(2)، 36-29.
22. ازکیا، مصطفی، توکلی، محمود (1385). فراتحلیل رضایت شغلی در سازمان‌های آموزشی. نامۀ علوم اجتماعی، 1(27)، 26-1.
23. افتخاری، عبدالرضا رکن‌الدین؛ عارف‌نیا، خجسته؛ سجاسی قیداری، حمدالله؛ فیروزنیا، قدیر؛ صادقلو، طاهره؛ دیانی، لیلا، و فتاحی، احدالله (1389). راهبردهای توسعه آموزش توسعه پایدار در ایران. نشریه جغرافیا، 8(25)، 66-47.
24. ایروانی، هوشنگ؛ شعبانعلی فمی، حسین؛ علی‌بیگی، امیرحسین؛ کلانتری، خلیل، و میرایی آشتیانی، سیدرضا (1385). الگویی برای تلفیق پایداری در آموزش عالی کشاورزی. مجله علوم کشاورزی ایران، 2(2)، 47-35.
25. ایمان، محمدتقی (1387). ارزیابی پارادایمی انسان به عنوان عنصر اساسی در طراحی پارادایم الهی. حوزه و دانشگاه روش‌‌شناسی علوم انسانی، 14(54)، 46-25.
26. باقری مجد، روح‌اله، و فلاح فرامرزی، محسن (1395). کارکردهای دانشگاه از نظر مقام معظم رهبری در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، 6(23)، 29-7.
27. بلیکی، نورمن (1386). طراحی پژوهش‌‌های اجتماعی. ترجمه حسن چاوشیان، انتشارات نی.
28. بیدهندی، محمد، و شیراوند، محسن (1393). تحلیل اخلاق زیست‌محیطی (بر اساس پارادایم معرفتی اسفار اربعه ملاصدرا). فصلنامه اخلاق زیستی، 4(13)، 73-55.
29. پروین، احسان؛ غیاثی ندوشن، سعید، و محمدی، شراره (1394). ارائه مدل مفهومی رابطه کیفیت برون‌داد آموزش عالی و توسعه پایدار بر اساس رویکرد سیستمی. پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، 1(1)، 117-97.
30. توکل، محمد، و عرفان‌‌منش، ایمان (1393). فراتحلیل کیفی مقالات علمی ناظر بر مسئله فرار مغزها. فصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران، 5(1)، 75-45.
31. جاودانی، حمید (1392). نقش‌‌آفرینی دانشگاه در فرایند توسعه پایدار از رهگذر تولید سرمایه اجتماعی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 6(1)، 80-55.
32. جاودانی، حمید، حمزه‌رباطی، مطهره (1398). دانشگاه پایدار پویشی برای برزیستی و پایداری، فصلنامه پژوهش و برنامه‌‌ریزی در آموزش عالی، 25(2)، 63-24.
33. جاودانی، حمید، و میلی‌منفرد، جعفر (1392). دانشگاه پایدار گذرگاهی برای برزیستی باکیفیت، مجموعه مقالات دومین همایش آموزش عالی و توسعه پایدار.
34. جمشیدی ‌راد، محمدصادق (1397). تاثیر آموزش مباحث فقه شیعی در ارتباط با گیاهان و جانوران بر میزان آگاهی، نگرش و رفتار محیط‌زیستی دانشجویان. نشریه آموزش محیط‌‌زیست و توسعه پایدار، 6(3)، 46-37.
35. جوادی آملی، عبدالله (1392). انسان از آغاز تا انجام. انتشارات اسراء.
36. حیدری عبدی، احمد (1394). تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تاکید بر آموزش عالی. مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
37. خسروپناه، عبدالحسین (1389). آسیب‌شناسی معرفت‌شناسی علوم انسانی (نسبیت‌گرایی آسیب بنیادین علوم انسانی). کتاب نقد، 12(56-55)، 202-179.
38. سهرابی، ابوالفضل؛ بردبار، حامد، و نوری، حسن (1391). بررسی وضعیت همگامی دانشگاه‌‌های دولتی ایران با توسعه پایدار بر اساس الگوی FLA، مطالعه موردی دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(1)، 193-171.
39. شاه‌ولی، منصور، شاه‌مراد، لیلا (1391). تبیین رویکرد متعالیه برای آموزش زیست‌‌محیطی ایران 1404. اولین همایش ملّی آموزش در ایران 1404.
40. شاه‌ولی، منصور، و قاسمی، علی‌اصغر (1396). تبیین پارادایم توحیدی آموزش صیانت از منابع طبیعی و محیط‌زیست. فصلنامه پژوهش‌های اخلاقی، 7(4)، 18-1.
41. شاه‌ولی، منصور، و کرمی، شبیر (1393). بررسی الگوی متعالی آموزش روش تحقیق برای توسعه پایدار با روش ترکیبی. نشریه روش‌‌شناسی علوم انسانی، 20(79)، 46-27.
42. شاه‌ولی، منصور؛ کشاورز، مرضیه، و شریف‌زاده، مریم (1386). پارادایم اخلاقی فلسفی متعالی در پژوهش‌‌های بحران‌های زیست‌‌محیطی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 2(3و4)، 44-31.
43. شاه‌ولی، منصور؛ کیان‌مهر، نازنین، و کرمی، غلامحسین (1395). الگوواره توحیدمحور؛ الگویی متعالی برای تبیین فقر و بحران‌های محیط‌زیست. فصلنامه علمی ترویجی اخلاق، 6(24)، 32-11.
44. صادقی، مهدی؛ جعفری، پریوش، و قورچیان، نادرقلی (1393). ارائه الگویی برای دانشگاه پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی. مجموعه مقالات دومین کنفرانس آموزش عالی و توسعه پایدار (صص 147-174)، انتشارات موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.
45. صالحی، غلامرضا ذاکر (1393). آموزش عالی در گذر از توسعه پایدار به پساپایداری. مجموعه مقالات دومین همایش آموزش عالی و توسعه پایدار، انتشارات موسسه پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزش عالی.
46. عطافر، علی؛ انصاری، محمد اسماعیل؛ طالبی، هوشنگ، و نیلی‌پور طباطبایی، سیداکبر (1387). الگوی مطلوب دانشگاه پایدار در نظام آموزش عالی ایران. ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
47. عظمتی، حمیدرضا، و باقری، محمد (1387). آموزش مفاهیم توسعه پایدار با طراحی معماری و منظر دانشگاه. فناوری و آموزش، 2(3)، 292-283.
48. علوی مقدم، محمدرضا؛ مکنون، رضا، و طاهرشمسی، احمد (1387). ارتقای آموزش و پژوهش مهندسی در راستای توسعه پایدار ـ راهبردها. نشریه فناوری و آموزش، 2(2)، 87-81.
49. علی بیگی، امیرحسین، و قمبرعلی، رضوان (1389). ارائه الگوی مفهومی برای آموزش عالی پایدار. پژوهش در نظام‌های آموزش، 4(9)، 163-145.
50. عنبری، موسی (1394). موانع معرفتی بوم‌‌اندیشی توسعه در ایران. فصلنامه برنامه‌‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 7(22)، 102-79.
51. فاتح‌راد، مهدی، و نقوی، محمدحسین (1394). دانشگاه حکمت‌بنیان و قلب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. مجموعه مقالات دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: مبانی، مفاهیم و ارکان پیشرفت، 461-439.
52. فراست‌خواه، مقصود (1389). بررسی الگوی تعاملات آموزش عالی و دانشگاه با سایر نظام‌‌های تولید و خدمات. فصلنامه پژوهش و برنامه‌‌ریزی در آموزش عالی، 16(3)، 64-45.
53. فغفور مغربی، حمید (1390). مبانی معرفت‌‌شناسانه محیط‌زیست. فصلنامه اخلاق زیستی، 1(2)، 192-159.
54. قلندریان، ایمان؛ تقوایی، علی‌اکبر، و کامیار، مریم (1395). مطالعه تطبیقی رابطه انسان و محیط‌زیست در تفکر توسعه پایدار و تفکر اسلامی. فصلنامه پژوهش‌‌های معماری اسلامی، 4(1)، 78-62.
55. کریمی، داریوش، و عنایتی، اشرف‌السادات (1391). آموزش برای توسعه پایدار، مدرسه پایدار. فصلنامه آموزش محیط‌زیست و توسعه پایدار، 1(1)، 74-59.
56. مختاریان‌پور، مجید (1391). پارادایم تعالی جایگزین پارادایم توسعه: ضرورت تحول در چارچوب شاخص‌گذاری برای پیشرفت. اولین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت: نقشه راه تدوین و طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، انتشارات الگوی پیشرفت.
57. مرندی، عمید (1381). توسعه پایدار در دانشگاه افسری امام علی. نشریه مدیریت نظامی، 3(7)، 76-67.
58. مطهری، مرتضی (1368). انسان کامل. انتشارات صدرا.
59. مطهری‌‌نژاد، سیدمجید؛ همایون، محمدهادی، و حاتمی، محمدرضا (1394). درآمدی بر تبارشناسی موانع اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها در ایران با تاکید بر مقام سیاست‌گذاری و برنامه‌‌ریزی. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 19(6)، 316-294.
60. ملکی‌نیا، عماد؛ بازرگان، عباس؛ واعظی، مظفرالدین، و احمدیان، مجید (1393). شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های دانشگاه‌‌های پایدار. فصلنامه پژوهش و برنامه‌‌ریزی در آموزش عالی، 2(3)، 26-1.
61. نوری، جعفر؛ عباس‌پور، مجید، و یوسفی، آرش (1380). مدیریت زیست‌محیطی سایت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه پایدار. علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، 3(1)، 72-61.
62. های، کالین (1385). درآمدی انتقادی بر تحلیلی سیاسی. ترجمه احمد گل‌‌محمدی، انتشارات نی.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb