دوره 33، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   دوره33 شماره 1 صفحات 104-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مدیریت رفتار سازمانی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی
2- استادیار گروه مدیریت، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ، f.raznahan@imps.ac.ir
3- گروه مدیریت، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی
4- گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
چکیده:   (5492 مشاهده)
نظام اداری از ارکان مهم توسعه و بیانگر نگرش حاکمیت به نحوه اداره و مدیریت آن کشور است. رفتار حاکمیت اجرایی نوع فرهنگ ‌اداری حاکم در کشور را منعکس می‏ کند. فرهنگ اداری در سطح تحلیل نهادی به بررسی الگوی رفتاری حاکم بر نظام اداری کشور می‌پردازد. پژوهش حاضر با رویکرد نهادگرایی نوین به تعریف و سنجش فرهنگ اداری به عنوان یکی از سه رکن اساسی نظام اداری ایران می‌پردازد. فرهنگ اداری با رویکرد نگاه از بیرون (اتیک) با شاخص‏‌های ‌آینده‌‌گرایی، ابهام‌‌زدایی، تساوی‌طلبی جنسیتی، جمع‌گرایی گروهی، جمع‌گرایی ‌‌نهادی، گرایش‏‌های انسانی، عملکردگرایی، فاصله قدرت، و قاطعیت مورد سنجش و تحلیل قرار می‏ گیرد. 166 نفر از مدیران و خبرگان نظام اداری کشور به عنوان مطلع، نمونه آماری این پیمایش هستند. یافته‌ها نشانگر آن است که فاصله قدرت و جمع‌گرایی‌ گروهی در نظام اداری در سطح بالایی ادراک می‌‏شود و در مقابل مولفه‌های جمع‌گرایی ‌نهادی، آینده‌گرایی، عملکردگرایی، ابهام‌زدایی، و قاطعیت که به‌طور مستقیم بر عملکرد موثرتر نظام اداری اثر گذارند، در سطح پایین قرار دارند و نیازمند توسعه و تقویت هستند. در پایان، بر اساس یافته‌های پژوهش، پیشنهادهای لازم به پژوهشگران و مدیران نظام اداری ارائه می‌‏شود.
متن کامل [PDF 803 kb]   (1146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1398/5/3 | پذیرش: 1398/10/24 | انتشار الکترونیک: 1398/3/31

فهرست منابع
1. Al-Helal, H. U. M. (2014). Administrative Culture. A Comparative Analysis between Bangladesh and USA. University of Dhaka.
2. Almond, G. A., & Verba, S. (1963). The Civic Culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton University Press. [DOI:10.1515/9781400874569]
3. Aoki, M., Kuran, T., & Roland, G. (2012). Institutions and Comparative Economic Development (Vol. 150). Palgrave Macmillan. [DOI:10.1057/9781137034014]
4. Boettke, P. J., & Coyne, C. J. (2009). Context Matters: Institutions and Entrepreneurship (Vol. 22). Now Publishers Inc.
5. Daniel, S. J., Cieslewicz, J. K., & Pourjalali, H. (2012). The Impact of National Economic Culture and Country-Level Institutional Environment on Corporate Governance Practices. Management International Review, 52(3), 365-394. [DOI:10.1007/s11575-011-0108-x]
6. Divedi, O., & Gow, J. (1999). From Bureaucracy to Public Management: The Administrative Culture of Canada Peterborough, ONT. Broadview Press. [DOI:10.3138/9781442602601]
7. Dwivedi, O.-P. (2005). Administrative Culture and Values: Approaches. Administrative Culture in a Global Context, 19-36. de Sitter Publications.
8. Farazmand, A. (2001). State Tradition and Public Administration in Iran: Ancient and Contemporary Perspectives. Public Administration and Public Policy, 94(1), 535-550.
9. Garrido, E., Gomez, J., Maicas, J. P., & Orcos, R. (2014). The Institution-Based View of Strategy: How to Measure It. Business Research Quarterly, 17(2), 82-101. [DOI:10.1016/j.brq.2013.11.001]
10. Goldschmidt, N., Zweynert, J., Nerré, B., & Schuß, H. (2006). Culture and Economics. Intereconomics, 41(4), 176-199. [DOI:10.1007/s10272-006-0188-1]
11. Hatch, M. J. (1993). The Dynamics of Organizational Culture. Academy of Management Review, 18(4), 657-693. [DOI:10.5465/amr.1993.9402210154]
12. Helmke, G., & Levitsky, S. (2004). Informal Institutions and Comparative Politics: A Research Agenda. Perspectives on Politics, 2(4), 725-740. [DOI:10.1017/S1537592704040472]
13. Henderson, K. M. (2004). Characterizing American Public Administration. International Journal of Public Sector Management, 17(3), 234-250. [DOI:10.1108/09513550410530162]
14. Hofstede, G. (1980). Values and Culture. Culture's Consequences: International Differences in Work-Related Values. Sage Publications.
15. Hofstede, G. H., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind (Vol. 3): Mcgraw-hill New York.
16. House, R. J., Hanges, P. J., Javidan, M., Dorfman, P. W., & Gupta, V. (2004). Culture, Leadership, and Organizations: The GLOBE Study of 62 Societies: Sage Publications.
17. Howlett, M. (2002). Understanding National Administrative Cultures and Their Role in Administrative Reform: A Neo-Institutional Model of Administrative Styles. International Association of Schools and Institutes of Public Administration. Section V: Accountability, Culture and Trust. Istanbul, 6-7.
18. Jabbra, J. G., & Dwivedi, O. (2004). Globalization, Governance, and Administrative Culture. International Journal of Public Administration, 27(13-14), 1101-1127. [DOI:10.1081/PAD-200039891]
19. Jamil, I. (1994). Administrative Culture: A Mode of Understanding Public Administration across Cultures. Research in Urban Policy, 5(5), 275-294.
20. Jamil, I. (2002). Administrative Culture in Bangladesh: Tensions between Tradition and Modernity. International Review of Sociology/Revue Internationale de Sociologie, 12(1), 93-125. [DOI:10.1080/03906700220135363]
21. Jamil, I. (2007). Administrative Culture in Bangladesh: AH Development Pub. House in Association with Centre for Development Governance.
22. Jamil, I., & Dangal, R. (2009). The State of Bureaucratic Representativeness and Administrative Culture in Nepal. Contemporary South Asia, 17(2), 193-211. [DOI:10.1080/09584930802346497]
23. Jamil, I., Askvik, S., & Hossain, F. (2013). Introduction to the Special Issue on Administrative Culture in Developing and Transitional Countries. International Journal of Public Administration, 36(13), 897-899. [DOI:10.1080/01900692.2013.836664]
24. Jreisat, J. E. (2019). Organizational Perspective in Comparative and Development Administration. In A. Farazmand (Ed.), Handbook of Comparative and Development Public Administration: Second Edition, Revised and Expanded: Marcel Dekker, Inc.
25. Kuruvilla, P. (1973). Administrative Culture in Canada: Some Perspectives. Canadian Public Administration, 16(2), 284-297. [DOI:10.1111/j.1754-7121.1973.tb01611.x]
26. Lam, J. T. (1994). Administrative Culture and Democracy in Hong Kong. Asian Affairs: An American Review, 21(3), 166-181. [DOI:10.1080/00927678.1994.10771153]
27. North, D. (1990). Institutions, Institutional Change and Economic Performance Cambridge University Press. New York. [DOI:10.1017/CBO9780511808678]
28. Park, S.-M. (2012). How to Measure Informal Institutions. Philipps-Universität Marburg. Pečarić, M. (2011). Administrative Culture. Hrvatska i komparativna javna uprava: časopis za teoriju i praksu javne uprave, 11(2), 379-409.
29. Randolph, G. M., & Rivero, M. (2017). Informal Institutions, Public Policy, and Entrepreneurship Public Policy, Productive and Unproductive Entrepreneurship. Edward Elgar Publishing. [DOI:10.4337/9781781005811]
30. Sautet, F. (2005). The Role of Institutions in Entrepreneurship: Implications for Development Policy. Mercatus Policy Primer (1).
31. Schwartz, S. H. (1992). Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25(1), 1-65. [DOI:10.1016/S0065-2601(08)60281-6]
32. آقاپیروز، علی (1395). فلسفه مدیریت اسلامی. قبسات، 22(83)، 166-143.
33. پورعزت، علی‌اصغر (1393). اداره سالم به روایت نهج‌البلاغه: طرحی برای مبارزه با فساد اداری. انتشارات بنیاد نهج‌البلاغه.
34. پورعزت، علی‌اصغر (1395). اسوه‌پردازی از حکومت حق‌مدار برای آیندگان. پژوهش‌های نهج‌البلاغه، 15(1)، 18-9.
35. دانایی‌فرد، حسن (1389). چالش‌های مدیریت دولتی در ایران. انتشارات سمت.
36. زاهدی، شمس‌السادات، و تنکابنی، حمید (1388). درآمدی بر ریشه‌شناسی نهاد دیوان‌سالاری ایران در دوره اول قاجار. فرهنگ، 22(3)، 146-109.
37. فقیهی، ابوالحسن؛ واعظی، رضا، و آغاز، عسل (1389). تاملی بر تعامل فرهنگ و بوروکراسی در ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 5(19)، 31-1.
38. محمدی، حامد؛ الوانی، مهدی؛ معمارزاده طهرانی، غلامرضا، و حمیدی، ناصر (1395). طراحی و تبیین الگوی اثربخش نظام اداری ایران. فصلنامه مدیریت دولتی، 8(4)، 616-591.
39. نوروزی، محمدتقی؛ پورعزت، علی‌اصغر، و رحیمی، محمدرضا (1393). راهکارهای کارامدی مدیریت دولتی، رویکرد اسلامی با تاکید بر تفسیر المیزان. اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 4(1)، 33-13.
40. همایون کاتوزیان، محمدعلی (1384). ایران، جامعۀ کوتاه‌مدت و 3 مقاله دیگر. ترجمه عبدالله کوثری. انتشارات نی.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.