دوره 32، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   دوره32 شماره 1 صفحات 133-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Konjkav-Monfared A, Khalilian M M, Saeida-Ardekani S. Structural Model of Brand Ambidexterity Impact on Brand Commitment through Brand’s Performance, Image and Reputation. JMDP 2019; 32 (1) :113-133
URL: http://jmdp.ir/article-1-3334-fa.html
کنجکاو منفرد امیررضا، خلیلیان اشکذری محمد مهدی، سعیدا اردکانی سعید. مدل ساختاری تاثیر دوسوتوانی برند بر تعهد برند از طریق عملکرد، تصویر ذهنی، و شهرت برند. فرایند مدیریت و توسعه. 1398; 32 (1) :113-133

URL: http://jmdp.ir/article-1-3334-fa.html


1- دانشگاه یزد ، monfared@yazd.ac.ir
2- دانشگاه علم و هنر یزد
3- دانشگاه یزد
چکیده:   (4805 مشاهده)
راهبردهای دوسوتوانی برند به سازمان‌ها کمک می‏ کنند که قابلیت‏ ها و عملکرد موجود خود را بهبود دهند و همزمان فرصت‏ های جدیدی کشف کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر راهبرد‌های دوسوتوانی برند بر تعهد برند از طریق عملکرد برند، شهرت برند، و تصویر ذهنی برند است. جامعه آماری پژوهش، کاربران شرکت پیشگامان هستند. در این پژوهش، از روش نمونه ‏گیری تصادفی استفاده شده، و 300 پرسشنامه از نمونه جمع ‏آوری گردیده است. نتایج تجزیه‏ وتحلیل نشان می‏ دهد که راهبرد اکتشافی و بهره ‏برداری بر عملکرد برند تاثیر مثبت و معناداری دارند. عملکرد برند بر شهرت برند و تصویر ذهنی برند تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، شهرت برند بر تعهد برند تاثیر مثبت و معنادار دارد. بر اساس یافته‌های پژوهش، تاثیر عملکرد برند بر تعهد برند، تاثیر تصویر ذهنی برند بر شهرت برند، و تصویر ذهنی برند بر تعهد برند معنادار نبودند. در نهایت، نتایج نشان می‏ دهد که عملکرد برند در رابطه بین راهبردهای دوسوتوانی و تعهد برند نقش میانجی ایفا می‌کند. همچنین، نقش میانجی شهرت در رابطه بین عملکرد و تعهد برند تایید شد. اما نقش میانجی تصویر ذهنی برند در رابطه بین عملکرد و تعهد، و همچنین، نقش میانجی شهرت برند در رابطه بین تصویر ذهنی و تعهد برند رد شد.
متن کامل [PDF 818 kb]   (2099 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1397/7/17 | پذیرش: 1398/8/13 | انتشار الکترونیک: 1398/8/13

فهرست منابع
1. Aaker, D. A., & Keller, K. L. (1990). Consumer Evaluations of Brand Extensions. Journal of Marketing, 54(1), 27-41. [DOI:10.1177/002224299005400102]
2. Alpkan, L., & Gemici, E. (2016). Disruption and Ambidexterity: How Innovation Strategies Evolve? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235(1), 782-787. [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.11.080]
3. Atuahene-Gima, K., & Ko, A. (2001). An Empirical Investigation of the Effect of Market Orientation and Entrepreneurship Orientation Alignment on Product Innovation. Organization Science, 12(1), 54-74. [DOI:10.1287/orsc.12.1.54.10121]
4. Augusto, M., & Torres, P. (2018). Effects of Brand Attitude and eWOM on Consumers' Willingness to Pay in the Banking Industry: Mediating Role of Consumer-Brand Identification and Brand Equity. Journal of Retailing and Consumer Services, 42(1), 1-10. [DOI:10.1016/j.jretconser.2018.01.005]
5. Beverland, M. B., Wilner, S. J., & Micheli, P. (2015). Reconciling the Tension between Consistency and Relevance: Design Thinking as a Mechanism for Brand Ambidexterity. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(5), 589-609. [DOI:10.1007/s11747-015-0443-8]
6. Bontis, N., Bart, C., Wakefield, P., Booker, L. D., & Serenko, A. (2007). The Mediating Effect of Organizational Reputation on Customer Loyalty and Service Recommendation in the Banking Industry. Management Decision, 45(9), 1426-1445. [DOI:10.1108/00251740710828681]
7. Cretu, A. E., & Brodie, R. J. (2007). The Influence of Brand Image and Company Reputation where Manufacturers Market to Small Firms: A Customer Value Perspective. Industrial Marketing Management, 36(2), 230-240. [DOI:10.1016/j.indmarman.2005.08.013]
8. Davis, D. F., Golicic, S. L., & Marquardt, A. J. (2008). Branding a B2B Service: Does a Brand Differentiate a Logistics Service Provider? Industrial Marketing Management, 37(2), 218-227. [DOI:10.1016/j.indmarman.2007.02.003]
9. De Chernatony, L., Harris, F., & Christodoulides, G. (2004). Developing a Brand Performance Measure for Financial Services Brands. The Service Industries Journal, 24(2), 15-33. [DOI:10.1080/02642060412331301232]
10. Fombrun, C. J., Gardberg, N. A., & Sever, J. M. (2000). The Reputation Quotient SM: A Multi-Stakeholder Measure of Corporate Reputation. Journal of Brand Management, 7(4), 241-255. [DOI:10.1057/bm.2000.10]
11. Fu, N., Flood, P. C., & Morris, T. (2016). Organizational Ambidexterity and Professional Firm Performance: The Moderating Role of Organizational Capital. Journal of Professions and Organization, 3(1), 1-16. [DOI:10.1093/jpo/jov010]
12. Garbarino, E., & Johnson, M. S. (1999). The Different Roles of Satisfaction, Trust, and Commitment in Customer Relationships. Journal of Marketing, 63(2), 70-87. [DOI:10.1177/002224299906300205]
13. Ghaffari, M., Abasi, A., & Konjkave, M. A. (2018). The Role of Tourist Experience in the Tourism Destination Image of Isfahan. Journal of Tourism and Development, 7(2), 97-112.
14. Hogg, M. K., Cox, A. J., & Keeling, K. (2000). The Impact of Self-Monitoring on Image Congruence and Product/Brand Evaluation. European Journal of Marketing, 34(5/6), 641-667. [DOI:10.1108/03090560010321974]
15. Ishaq, I. M. (2012). Perceived Value, Service Quality, Corporate Image and Customer Loyalty: Empirical Assessment from Pakistan. Serbian Journal of Management, 7(1), 25-36. [DOI:10.5937/sjm1201025I]
16. Kayaman, R., & Arasli, H. (2007). Customer Based Brand Equity: Evidence from the Hotel Industry. Managing Service Quality: An International Journal, 17(1), 92-109. [DOI:10.1108/09604520710720692]
17. Keller, K. L., Parameswaran, M., & Jacob, I. (2011). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity: Pearson Education India.
18. Lee, J., Park, S. Y., Baek, I., & Lee, C.-S. (2008). The Impact of the Brand Management System on Brand Performance in B-B and B-C Environments. Industrial Marketing Management, 37(7), 848-855. [DOI:10.1016/j.indmarman.2008.04.005]
19. Lee, M., & Cunningham, L. F. (2001). A Cost/Benefit Approach to Understanding Service Loyalty. Journal of Services Marketing, 15(2), 113-130. [DOI:10.1108/08876040110387917]
20. Lien, C.-H., Wen, M.-J., Huang, L.-C., & Wu, K.-L. (2015). Online Hotel Booking: The Effects of Brand Image, Price, Trust and Value on Purchase Intentions. Asia Pacific Management Review, 20(4), 210-218. [DOI:10.1016/j.apmrv.2015.03.005]
21. Melo, T., & Garrido-Morgado, A. (2012). Corporate Reputation: A Combination of Social Responsibility and Industry. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 19(1), 11-31. [DOI:10.1002/csr.260]
22. Monfared, A. R. K., Fathi, S., & Ranjbarian, B. (2017). Perceived Risks of Individual Investors in the Capital Market: The Antecedences and Consequences. International Journal of Business Innovation and Research, 14(2), 259-278. [DOI:10.1504/IJBIR.2017.086294]
23. Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing. Journal of Marketing, 58(3), 20-38. [DOI:10.1177/002224299405800302]
24. Nguyen, B., Yu, X., Melewar, T., & Hemsley-Brown, J. (2016). Brand Ambidexterity and Commitment in Higher Education: An Exploratory Study. Journal of Business Research, 69(8), 3105-3112. [DOI:10.1016/j.jbusres.2016.01.026]
25. Oh, L.-B., Teo, H.-H., & Sambamurthy, V. (2012). The Effects of Retail Channel Integration through the Use of Information Technologies on Firm Performance. Journal of Operations Management, 30(5), 368-381. [DOI:10.1016/j.jom.2012.03.001]
26. O'Reilly III, C. A., & Tushman, M. L. (2013). Organizational Ambidexterity: Past, Present, and Future. Academy of Management Perspectives, 27(4), 324-338. [DOI:10.5465/amp.2013.0025]
27. Park, J.-W., Robertson, R., & Wu, C.-L. (2004). The Effect of Airline Service Quality on Passengers' Behavioral Intentions: A Korean Case Study. Journal of Air Transport Management, 10(6), 435-439. [DOI:10.1016/j.jairtraman.2004.06.001]
28. Schnietz, K. E., & Epstein, M. J. (2005). Exploring the Financial Value of a Reputation for Corporate Social Responsibility during a Crisis. Corporate Reputation Review, 7(4), 327-345. [DOI:10.1057/palgrave.crr.1540230]
29. Siltaoja, M. E. (2006). Value Priorities as Combining Core Factors between CSR and Reputation-A Qualitative Study. Journal of Business Ethics, 68(1), 91-111. [DOI:10.1007/s10551-006-9042-4]
30. Simsek, Z., Heavey, C., Veiga, J. F., & Souder, D. (2009). A Typology for Aligning Organizational Ambidexterity's Conceptualizations, Antecedents, and Outcomes. Journal of Management Studies, 46(5), 864-894. [DOI:10.1111/j.1467-6486.2009.00841.x]
31. Smaiziene, I., & Jucevicius, R. (2009). Corporate Reputation: Multidisciplinary Richness and Search for a Relevant Definition. Engineering Economics, 62(2), 91-100.
32. Syed Alwi, S., Nguyen, B., Gupta, S., & Melewar, T. (2015). Explicating Industrial Buyer Commitment: Integrating Brand Trust, Brand Performance and Industrial Brand Image in the HVAC Industry. [DOI:10.1108/IMDS-09-2015-0364]
33. Thompson, R., Barclay, D., & Higgins, C. A. (1995). The Partial Least Squares Approach to Causal Modeling: Personal Computer Adoption and Use as an Illustration. Technology Studies: Special Issue on Research Methodology, 2(2), 284-324.
34. Vahlne, J.-E., & Jonsson, A. (2017). Ambidexterity as a Dynamic Capability in the Globalization of the Multinational Business Enterprise (MBE): Case Studies of AB Volvo and IKEA. International Business Review, 26(1), 57-70. [DOI:10.1016/j.ibusrev.2016.05.006]
35. Veloutsou, C., & Moutinho, L. (2009). Brand Relationships through Brand Reputation and Brand Tribalism. Journal of Business Research, 62(3), 314-322. [DOI:10.1016/j.jbusres.2008.05.010]
36. Vinzi, V. E., Trinchera, L., & Amato, S. (2010). PLS Path Modeling: From Foundations to Recent Developments and Open Issues for Model Assessment and Improvement. Handbook of Partial Least Squares (pp. 47-82): Springer. [DOI:10.1007/978-3-540-32827-8_3]
37. Vorhies, D. W., Orr, L. M., & Bush, V. D. (2011). Improving Customer-Focused Marketing Capabilities and Firm Financial Performance via Marketing Exploration and Exploitation. Journal of the Academy of Marketing Science, 39(5), 736-756. [DOI:10.1007/s11747-010-0228-z]
38. Wei, Z., Zhao, J., & Zhang, C. (2014). Organizational Ambidexterity, Market Orientation, and Firm Performance. Journal of Engineering and Technology Management, 33(1), 134-153. [DOI:10.1016/j.jengtecman.2014.06.001]
39. Weiss, A. M., Anderson, E., & Maclnnis, D. J. (1999). Reputation Management as a Motivation for Sales Structure Decisions. Journal of Marketing, 63(4), 74-89. [DOI:10.1177/002224299906300407]
40. Yu, X., Chen, Y., Nguyen, B., & Zhang, W. (2014). Ties with Government, Strategic Capability, and Organizational Ambidexterity: Evidence from China's Information Communication Technology Industry. Information Technology and Management, 15(2), 81-98. [DOI:10.1007/s10799-014-0175-3]
41. Zins, A. H. (2001). Relative Attitudes and Commitment in Customer Loyalty Models: Some Experiences in the Commercial Airline Industry. International Journal of Service Industry Management, 12(3), 269-294. [DOI:10.1108/EUM0000000005521]
42. ابراهیم‌پور، مصطفی؛ مرادی، محمود، و ممبینی، یعقوب (1394). تاثیر دوسوتوانی سازمانی بر عملکرد صنایع تولیدی: نقش پویایی‌های محیطی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 9(36)، 76‌‌-‌53‌.
43. ابراهیمی، ابوالقاسم، و منصوری، سیدحسن (1392). بررسی تاثیر تصویر ذهنی بر کیفیت خدمات بر روی بازاریابی رابطه‌ای و تمایلات رفتاری مشتریان، چشم ‌انداز مدیریت بازرگانی، 12(14)، 170‌-‌153.
44. بندریان، رضا (1393). دوسوتوانی همزمان، الگوی مناسب سازماندهی فعالیت‌های اکتشاف و بهره ‌برداری در سازمان‌های پژوهش و فناوری، دوفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 1(22)، 32‌-‌21.
45. شکاری، حمیده (1396). مدل ساختاری تاثیر دوسوتوانی برند دانشگاه بر تعهد دانشجویان با توجه به نقش میانجی عملکرد برند و تصویر برند دانشگاه (مورد مطالعه: برند پیام ‌نور)، نامه آموزش عالی، 10(38)، 32‌-‌7.
46. شیخ ‌الاسماعیلی، سامان، و مولایی، سوران (1393). ارزیابی اثرات ارتباطات یکپارچه ‌سازی بازاریابی بر ارزش ویژه برند با نقش تصویر ذهنی شرکت و عملکرد برند، کنفرانس ملّی تحقیقات بازاریابی، مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید بهشتی.
47. عبدالوند، محمدعلی، و نیک‌ فر، فاطمه (1391). بررسی رابطه میان درگیری ذهنی محصول و تعهد به نام و نشان تجاری (برند) (مطالعه موردی: استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران)، مجله مدیریت بازاریابی، 6(13)، 94‌-‌75.
48. قندی‌آرانی، مهدی، و نجمی، منوچهر (1394). تحقیق ترکیب توانمندی‌های دوگانه اکتشاف و بهره ‌برداری از طریق طراحی رابطه بخش‌های فروش و بازاریابی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 32(10)، 39‌-‌1.
49. مرادی، محمود؛ ابراهیم‌پور، مصطفی، و ممبینی، یعقوب (1393). تبیین دوسوتوانی سازمانی به عنوان مفهومی نوین در مدیریت سازمان‌های دانش‌بنیان، فصلنامه رشد و فناوری، 10(11)، 51‌-‌33.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb