Safaei B, Mosleh Shirazi A, Mohammadi A, Alimohammadlou M. Descriptive Explanation of the Process of Commercial Soft Technology Diffusion in Iran's Oil Industry Using Grounded Theory. JMDP 2018; 31 (2) :27-64
URL:
http://jmdp.ir/article-1-3248-fa.html
صفائی بهزاد، مصلح شیرازی علی نقی، محمدی علی، علی محمدلو مسلم. تبیین توصیفی فرایند اشاعه فناوری نرم تجاری در صنعت نفت ایران: با استفاده از نظریه زمینهای. فرایند مدیریت و توسعه. 1397; 31 (2) :27-64
URL: http://jmdp.ir/article-1-3248-fa.html
1- گروه مدیریت، دانشگاه شیراز
2- گروه مدیریت، دانشگاه شیراز ، an_mosleh@yahoo.com
چکیده: (4893 مشاهده)
هدف این پژوهش، تبیین توصیفی فرایند اشاعه فناوری نرم تجاری در صنعت نفت ایران است. بدینمنظور، از نظریه زمینهای با نوزده نفر از خبرگان مسلط به فرایندهای اشاعه فناوری نرم تجاری در صنعت نفت ایران مصاحبه عمیق انجام شد. پس از تجزیهوتحلیل مصاحبههای انجامشده و با انجام کدگذاریهای لازم شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، در مجموع 785 کد نهایی، 184 مفهوم و 71 مقوله فرعی استخراج شدند. فرایند اشاعه فناوری نرم تجاری صنعت نفت ایران (در قالب شرایط علّی: نیاز و الزامهای صنعت، الزامهای اقتصاد دانشبنیان و الزامهای مدیریتی؛ مقوله محوری: فرایند اشاعه فناوری نرم تجاری؛ شرایط زمینهای: بسترهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، فناوری، نوآوری و زیستمحیطی؛ شرایط مداخلهگر: حمایت مدیریت ارشد، نیروی جوان و دانشآموخته، مدل ذهنی کارکنان صنعت و سبک مدیریتی؛ راهبردها: فرهنگسازی، اقدامهای آموزشی، برونسپاری و خدمات مشاوره؛ و در نهایت، نتایج و پیامدها: سرآمدی نیروی انسانی، بهبود بهرهوری، بهبود وضعیت رقابتی صنعت و بهبود وضعیت کلان کشور) تبیین شدند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1397/4/26 | پذیرش: 1397/6/14 | انتشار الکترونیک: 1397/12/28