1- دانشگاه خوارزمی ، saraee@sepahan.iut.ac.ir
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده: (6324 مشاهده)
پایداری دفاتر ICT روستایی، بهمعنای توانایی حفظ مزیت رقابتی یا توسعه عملکرد در بلندمدت و تداوم رضایت روستائیان در طول زمان است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش که با رویکرد کیفی و روش میدانی انجام شده است، شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری و ارائه یک مدل هوش تجاری برای مدیریت پایدار دفاتر ICT روستایی است. منطقه مورد مطالعه در این پژوهش، استان اصفهان است و 388 دفتر ICT روستایی فعال در سطح استان وجود دارد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 50 دفتر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای بهدست آوردن اطلاعات موردنیاز، از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا در دو مرحله استفاده شد و 7 شاخص عمده و 37 متغیر مختلف پایداری دفاتر ICT روستایی شناسایی شدند. شاخصهای اصلی عبارتند از: 1. ویژگیهای فردی کارگزاران دفاتر، 2. فاکتورهای اجتماعی، 3. فاکتورهای اقتصادی، 4. فاکتورهای تکنولوژیکی، 5. مکان دفاتر، 6. خدمات و 7. فاکتورهای سازمانی. بر اساس شاخصهای استخراجشده، مدل هوش تجاری برای مدیریت پایدار دفاتر طراحی گردید. این مدل میتواند در کمک به دفاتر ICT روستایی برای اجرا و نظارت بر شیوههای پایدار، نقش حیاتی ایفا کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1394/11/22 | پذیرش: 1396/5/8 | انتشار الکترونیک: 1396/5/8