1- دانشگاه تهران ، nedaesmaeili@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران
چکیده: (5712 مشاهده)
امروزه با افزایش تقاضاهای جامعه از سازمانها، نقش سنتی سازمانها به چالش کشیده شده است. سازمانها دیگر صرفاً موجودیتهای قانونی که با ارایه محصولات و خدمات سود ایجاد میکنند نیستند، بلکه آنها در قبال محیطزیست و جامعه مسئولند و شهروند آگاه به شمار میروند. جامعه انتظار دارد که سازمانها اخلاقی رفتار کنند، در فعالیتهای بشر دوستانه وارد شوند و ارزشمدار باشند. سازمانها همچنین باید در قبال ذینفعان مختلفشان پاسخگو باشند و نقشهای متفاوتی را در جامعه ایفا کنند و در واقع ارتباط با محیط بیرونی یک اولویت اصلی برای سازمانها به شمار میرود. بنابراین ارزشهای سازمان که نشاندهنده خطمشی سازمان در قبال ذینفعان مختلف و همچنین مسئولیت اجتماعی سازمانهاست، امروز یکی از بحثهای مهم در حوزه مدیریت سازمان بوده و ارزشها و مسئولیت اجتماعی شرکتها بهعنوان بخشی از هویت سازمانها چالشهای جدیدی را برای سازمانها مطرح میکند چرا که گاهی ارزشها و مسئولیت اجتماعی با هویت موجود شرکت و ارزشهای محوری فعلی سازگار نیست. پژوهش حاضر به دنبال بیان ضرورت جاریسازی ارزشها درصدد شناسایی موانع جاریسازی ارزشها در رفتار کارکنان است. این پژوهش پس از مرور ادبیات این حوزه و بیان ضرورت پرداختن به این موضوع، با روش کیفی و استراتژی تحلیل تم، به شناسایی موانع جاریسازی ارزشها در شرکتهای گروه مپنا پرداخته است. جامعه آماری کارکنان سه شرکت گروه مپنا و حجم نمونه بالغ بر 300 نفر از کارکنان سه شرکت پایلوت گروه است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه و گروههای کانونی و روش تحلیل دادهها، تحلیل تم است. نتایج چهار دسته کلی از موانع جاریسازی ارزشها را نشان میدهد که هر یک ابعاد مختلفی دارند و در پایان پیشنهادهای عملی برای غلبه بر موانع جاریسازی ارزشها ارایه شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1394/2/28 | پذیرش: 1395/12/23 | انتشار الکترونیک: 1395/12/23