دوره 19، شماره 1 و 2 - ( پاييز و زمستان 1384 )                   دوره19 شماره 1 و 2 صفحات 78-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی جهاد کشاورزی ، m.rajabbaigy@irob.ir
چکیده:   (14630 مشاهده)

در این مقاله سعی شده است تا با بررسی همه جانبه رویکرد سازمان یادگیرنده و مطالعه فلسفه، مبانی، اصول، ابزار و روش‌های اجرایی آن، شرایط مطلوب را برای استفاده از این رویکرد در ایجاد تحول سازمانی به دست آورد. بررسی ریشه‌های تاریخی این رویکرد، نشان می‌دهد که در پیدایش این رویکرد، مباحثی چون یادگیری سازمانی، نگرش سیستمی و روانشناسی فردی و اجتماعی نقش اصلی را ایفا می‌کند. فلسفه این رویکرد، یادگیری مستمر افراد سازمان در جهت شناسایی محیط و سازگار کردن راهبرد سازمانی با این محیط است. نگرش سیستمی، توانمندسازی، آزادی اندیشه، کارگروهی و رهبری، اصول این رویکرد را تشکیل می‌دهند. ابزار معینی برای اجرای این رویکرد در سازمان پیش‌بینی نشده است، ولی هر گونه راهکاری که به توسعه دانش جمعی منجر شود، نقش به سزایی در این زمینه خواهد داشت.

متن کامل [PDF 416 kb]   (7043 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1390/10/19 | پذیرش: 1393/8/28 | انتشار الکترونیک: 1393/8/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.