Zahedi S. Knowledge Management Model in both ‘Vice-Presidency for Strategic Planning and Supervision’ and ‘Vice-Presidency for Management and Human Capital Development’. JMDP 2014; 26 (4) :151-174
URL:
http://jmdp.ir/article-1-1942-fa.html
زاهدی سیدمحمد. مدل مدیریت دانش در معاونتهای نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور . فرایند مدیریت و توسعه. 1392; 26 (4) :151-174
URL: http://jmdp.ir/article-1-1942-fa.html
مرکز آموزش مدیریت دولتی ، smzahedi@yahoo.com
چکیده: (7735 مشاهده)
مقاله حاضر حاصل پژوهشی درباره شناخت مولفههای دانش، دانایی و ارایه مدل مناسب برای کاربرد مدیریت دانایی در معاونتهای نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور (حوزه ستادی سازمان مدیریت و برنامهریزی سابق) بود. بر اساس مبانی نظری و مدل مفهومی، متغیرهای وابسته (مولفههای چرخه مدیریت دانش مشتمل بر کسب، خلق و توسعه دانش، تسهیم و انتقال دانش، ذخیره دانش و بهکارگیری دانش) و مستقل (عوامل موثر بر استقرار مطلوب چرخه مدیریت دانش شامل فرهنگ سازمانی، فناوری، جریان ارتباط- اطلاعات، شفافیت مدارک، ساختار سازمانی، منابع انسانی و آموزشی) پژوهش تعیین و از جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان معاونتهای یاد شده بالغ بر 1200 نفر، نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 294 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه-گیری، پرسشنامهای حاوی 88 سؤال بود که با توجه به مبانی نظری، تهیه و پایایی آن از طریق آلفایکرونباخ به میزان 88/0 تعیین گردید. در مجموع دادههای حاصل از تعداد 266 پرسشنامه قابل استفاده، جمعآوری و مورد تحلیل قرار گرفت و از مصاحبه با تعدادی از خبرگان نیز برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روش آماری پژوهش حاضر استفاده از معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل بود. بر اساس یافتهها، در هر چهار متغیرِ چرخه دانایی تفاوت قابل توجهی بین وضع موجود و وضع مطلوب وجود داشت. میانگین حاصل در مورد چهار متغیرِ چرخه دانایی: کسب و توسعه دانش، 04/3؛ تسهیم و انتقال دانش، 66/2؛ ذخیره دانش، 80/2 و بهکارگیری دانش 77/2 بود که به استثنای یک مورد (کسب و توسعه دانش)، در سایر موارد وضعیت مناسبی دیده نشد. در بین عوامل تاثیرگذار بر چرخه مدیریت دانش یعنی: ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، فناوری، منابع انسانی، آموزش، شفافیت اسناد و مدارک و جریان اطلاعات فقط منابع انسانی با بالاترین اثر (49/0)، فرهنگ (30/0) و آموزش (17/0) دارای اثر معنیدار بودند. در خاتمه، پیشنهادهایی نیز برای بهبود وضعیت متغیرهای مورد بررسی ارایه شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیرت دولتی دریافت: 1393/12/2 | پذیرش: 1393/12/2 | انتشار الکترونیک: 1393/12/2