دوره 26، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   دوره26 شماره 2 صفحات 140-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasani K, Sheikhesmaeili S, Maghsoudi K. Dimensions and Components of Meritocracy in Managers and Employees of Educational Institutions. JMDP 2013; 26 (2) :119-140
URL: http://jmdp.ir/article-1-1736-fa.html
حسنی کاوه، شیخ اسماعیلی سامان، مقصودی کیهان. بررسی ابعاد و مولفه‌های شایسته‌سالاری در مدیران و کارکنانِ موسسات آموزشی. فرایند مدیریت و توسعه. 1392; 26 (2) :119-140

URL: http://jmdp.ir/article-1-1736-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی ، kaveh.hhh@Gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
چکیده:   (9426 مشاهده)

مفهوم شایسته‌سالاری در مبانی سازمان و مدیریت، علاوه بر اینکه دربردارنده‌ مشخصه‌هایِ نمودیِ انتخاب، انتصاب و نگهداری مدیران است، به ‌طور مشخص شاملِ فاکتورهایِ کلیدی وسیعی است که هنوز در استقرار نظام شایسته‌سالار بر آن اتفاق‌نظر عمومی حاصل نیست. بر این اساس هر گونه تحلیل پیرامون ریشه‌ها، چالش‌ها و موانع آن، مطالعه‌ای گسترده و فراگیر را می‌طلبد. در نتیجه‌ پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد و مولفه‌های شایسته‌سالاری مدیران و کارکنان در یکی از موسسات آموزشی کشور، طرح‌ریزی و انجام شد. روش پژوهش در مطالعه حاضر از نوع توصیفی، اکتشافی و روش جمع‌آوری داده‌ها کتابخانه‌ای- میدانی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای رسمی و غیررسمی یکی از موسسات آموزشی کشور به تعداد 521 نفر بود که نمونه تحقیق با استفاده از جدول مورگان 220 نفر انتخاب شد. پایایی پرسشنامه‌ها به روش آلفای‌کرونباخ برای مولفه‌های ابعاد شایسته‌سالاری برابر 87/0 محاسبه و تایید گردید. همچنین استاندارد بودن پرسشنامه‌ها و هنجاریابی آن‌ها در پژوهش‌های داخلی، روایی آزمون را تأمین ‌نمود. سپس جهت شناسایی ابعاد شایسته‌سالاری از تحلیل عاملی و روش مولفه‌های اصلی استفاده شد و از طریق تحلیل اکتشافی، 10 عامل اصلی شناسایی و از طریق تحلیل عاملی تاییدی، این 10 عامل مجدداً مورد تایید قرار گرفت. روش‌های آماری بi‌کار گرفته شده در این پژوهش از طریق نرم‌افزار LISREL و SPSS بود. هم‌چنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که تمامی شاخص‌های برازش مدل تایید می‌شوند و در بررسی ابعاد شایسته‌سالاری مشخص شد که بین میانگین برخی ابعاد در مدیران و کارمندان تفاوت معنی‌داری دیده می‌شود.

متن کامل [PDF 404 kb]   (14247 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1393/6/22 | پذیرش: 1393/6/22 | انتشار الکترونیک: 1393/6/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb