دوره 25، شماره 2 - ( تابستان 1391 )                   دوره25 شماره 2 صفحات 131-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhangi A, Dadgaran S M, Soltanifar M, Abri E. A Model for Readiness of Iranian Cinema Institutions to Enter the Global Markets . JMDP 2012; 25 (2) :105-131
URL: http://jmdp.ir/article-1-1161-fa.html
فرهنگی علی اکبر، دادگران سیدمحمد، سلطانی فر محمد، ابری انسیه. طراحی الگوی آمادگی شرکت‌های سینمایی ایران برای ورود به بازارهای جهانی. فرایند مدیریت و توسعه. 1391; 25 (2) :105-131

URL: http://jmdp.ir/article-1-1161-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
4- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، ensiehabri@yahoo.com
چکیده:   (11890 مشاهده)
گسترش تجارت بین‌المللی کالاهای فرهنگی فرصت مناسبی برای حضور آثار سینمایی در بازارهای جهانی و کسب منافع اقتصادی و قدرت فرهنگی فراهم نموده است. اما اغلب کشورها، از جمله ایران، تاکنون نتوانسته‌اند حضوری فعال در بازارهای جهانی داشته باشند. به منظور بهره‌مندی از این فرصت لازم است مولفه‌های موثر بر آمادگی موسسات سینمایی برای فعالیت در بازار جهانی در چهارچوب یک الگوی جامع تعیین گردند. پژوهش حاضر درصدد ارائه الگوی جامع از آمادگی موسسات سینمایی برای جهانی شدن در قالب چهار سطح تحلیل موسسات سینمایی، محیط صنعت، محیط ملی و بین‌المللی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری، اطلاعات توصیفی- پیمایشی است و تهیه کنندگان سینما به عنوان جامعه آماری برای جمع آوری اطلاعات میدانی انتخاب شده اند است. الگوی حاضر با استفاده از تکنیک‌های تحلیل عاملی و الگو‌سازی معادلات ساختار یافته مورد آزمون قرار گرفت. طبق نتایج کسب شده از این کار پژوهشی، مشخص شد که توان موسسات سینمایی برای ورود به بازار جهانی تابعی از چهار متغیر مستقل توانمندی موسسات سینمایی، توانمندی اجزای صنعت، و هم‌افزایی حاصل از روابط میان آن‌ها و حمایتگری فضای ملی و آمادگی بستر روابط بین‌المللی است. همچنین صنعت سینما برای ورود به بازار جهانی بیش از هر چیز نیازمند اصلاح و بهینه سازی فضای ملی است و پس از آن به ترتیب مولفه های روابط بین‌المللی، ساختار صنعت و موسسات سینمایی قرار می‌گیرند.
متن کامل [PDF 425 kb]   (5965 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1392/4/23 | پذیرش: 1392/4/23 | انتشار الکترونیک: 1392/4/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb