دوره 28، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   دوره28 شماره 3 صفحات 84-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahabadi A, Shahbazi S, Sohrabi Vafa H. The Effects of Intra-organizational and Extra-organizational Factors (Macro- economic Policies) on Middle Managers’ Entrepreneurial Behavior in Selected Iranian Universities. JMDP 2015; 28 (3) :63-84
URL: http://jmdp.ir/article-1-1800-fa.html
شاه آبادی ابوالفضل، شهبازی شقایق، سهرابی وفا حسین. تاثیر عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی (سیاست‌های کلان اقتصادی) بر رفتار کارآفرینانه‌ مدیران میانی دانشگاه‌های منتخب ایران. فرایند مدیریت و توسعه. 1394; 28 (3) :63-84

URL: http://jmdp.ir/article-1-1800-fa.html


1- همدان - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی - گروه اقتصاد ، shahabadia@gmail.com
2- تهران - پژوهشگاه علوم انسانی
3- تهران - دانشگاه علامه طباطبائی - دانشکده اقتصاد
چکیده:   (6103 مشاهده)

با توجه به ضرورت مدیریت دانش و تجاری‌سازی آن و تغییر در ماهیت تولید اقتصادی در عصر حاضر، دانشگاه به عنوان نهاد عمده تولید دانش، نقش جدیدی در توسعه اقتصادی پیدا کرده‌ و برای ایفای این نقش، تبدیل دانشگاه‌ به دانشگاه کارآفرین ضرورت پیدا کرده ‌است. در دانشگاه کارآفرین، مدیران به عنوان مهره‌های اصلی و هسته تصمیم‌گیری‌ها، می‌باید از توانایی‌ها و قابلیت‌های ویژه و به عبارتی از مهارت‌های کارآفرینانه برخوردار باشند. بنابراین انگیزش و ترغیب مدیران برای به فعلیت رساندن قابلیت‌های آنها اهمیت زیادی دارد. از آنجا که بروز رفتارهای کارآفرینانه از یک سو تحت تاثیر فضای کارآفرینی اقتصاد و از سوی دیگر تحت‌تاثیر فضای کارآفرینی سازمان قرار دارد، در این پژوهش دو گروه عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی (سیاست‌های اقتصادی) در نظر گرفته شده و تاثیر این عوامل بر رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه‌های منتخب ایران مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که به روش مقطعی و با کمک راهبرد پیمایش صورت گرفته است. جامعه آماری شامل دانشگاه‌های شریف، شهید بهشتی، امیرکبیر، علم و صنعت و دانشگاه خوارزمی بوده و حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران 209 نفر برآورد شده است. برای تحلیل آماری از تحلیل عاملی، مدل معادلات ساختاری، آزمون ناپارامتری فریدمن و آزمون گردش استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد عوامل درون‌سازمانی آزادی عمل و استقلال کاری، دسترسی زمانی و مرزهای سازمانی، بر رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه‌های منتخب تاثیری مثبت و معنادار داشته و در مقابل عامل درون‌سازمانی پاداش و تقویت و سیاست‌های پولی، مالی و ارزی دولت، اثری منفی و معنادار بر رفتار کارآفرینانه مدیران مذکور داشته است. از میان متغیرهای مورد بررسی، تاثیر حمایت مدیریت و سیاست تجاری بر رفتار کارآفرینانه مدیران بی‌معنا بوده است.

متن کامل [PDF 740 kb]   (1956 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیرت دولتی
دریافت: 1393/8/14 | پذیرش: 1395/8/17 | انتشار الکترونیک: 1395/8/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb