دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   دوره35 شماره 4 صفحات 38-3 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei S, Vaezi R, Pourezzat A A, Hosseinpour D. A Model of Iranian Administrative System Based on Academic and Professional Experts’ Outlook. JMDP 2023; 35 (4) :3-38
URL: http://jmdp.ir/article-1-4568-fa.html
بابایی سحر، واعظی رضا، پورعزت علی اصغر، حسین‌پور داود. تدوین الگوی مطلوب نظام اداری ایران بر مبنای ذهنیت خبرگان دانشگاهی و اجرایی. فرایند مدیریت و توسعه. 1401; 35 (4) :3-38

URL: http://jmdp.ir/article-1-4568-fa.html


1- دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، sahar.babaei@atu.ac.ir
2- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- گروه حکمرانی عمومی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (883 مشاهده)
هدف: نظام اداری هر کشور مجری سیاست‌های توسعه‌ای است و طراحی درست آن اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به چالش‌های نظام اداری ایران، ‌هدف این پژوهش تدوین الگوی مطلوبی است که عناصر گوناگون نظام اداری و رویکردهای مهم هر یک را مد نظر قرار دهد.
طرح پژوهش/ روش‌‏شناسی/ رویکرد: در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی جهت‌دار بهره گرفته شده است که به منظور گردآوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته‌ای با 26 خبره تحول اداری با روش هدفمند گلولهبرفی تا دستیابی به اشباع نظری صورت گرفت.
یافته‌­ها: الگوی نظام اداری به صورت یک الگوی سیستمی شامل سه لایه نظریه مبنایی، زمین بازی، و خروجی متناسب با سه لایه کوه یخ تفکر سیستمی طراحی شد که لایه زمین بازی، مجموعه عناصر گوناگون نظام اداری است که در ارکان چهارگانه چرخه برنامه‌ریزی-اجرا-کنترل-اقدام (PDCA) جایگذاری شده‌اند.
ارزش/ اصالت پژوهش: تعیین رویکردهای کلی اصلاح نظام اداری مورد توافق تعداد زیادی از خبرگان تحول اداری و همچنین طراحی الگویی که جایگاه عناصر نظام اداری را در نظام سه‌لایه‌ای و چرخه بهبود مستمر PDCA مشخص کند، از سهمهای این پژوهش محسوب می‌شوند.
پیشنهادهای اجرایی: به‌‎کارگیری رویکردهای استخراج
شده در این پژوهش توسط مقامات تصمیم‌گیرنده می‌تواند به مطلوب شدن نظام اداری برای دستیابی به توسعه کمک کند.
متن کامل [PDF 2801 kb]   (461 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1401/9/22 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار الکترونیک: 1402/5/4

فهرست منابع
1. Calo, R., & Citron, D. K. (2020). The Automated Administrative State: A Crisis of Legitimacy. Emory Law Journal, 70(4), 798-845.
2. Denhardt, J. V., & Denhardt, R. B. (2007). The New Public Service: Serving, Not Steering. ME Sharpe. Inc., Armonk, New York.
3. Franzke, J. (2008). Administrative Reform in Germany: Changes and Challenges. In J. Killian & N. Eklund (Eds.), Handbook of Administrative Reform (pp. 95-116): Routledge. [DOI:10.1201/9780849380662.ch4]
4. Friedman, H. J. (1966). Administrative Roles in Local Governments: Comparative Administrative Group, American Society for Public Administration.
5. Gomes, R. C., & Lisboa, E. d. F. (2021). Public Management Reform in Brazil (2002-2019). Public Management Review, 23(2), 159-167. [DOI:10.1080/14719037.2020.1752037]
6. Greve, C., Ejersbo, N., Lægreid, P., & Rykkja, L. H. (2020). Unpacking Nordic Administrative Reforms: Agile and Adaptive Governments. International Journal of Public Administration, 43(8), 697-710. [DOI:10.1080/01900692.2019.1645688]
7. Hintea, C. E. (2020). Four Elements of Successful Reform. Asia Pacific Journal of Public Administration, 42(1), 9-11. [DOI:10.1080/23276665.2020.1741864]
8. Jokar, B., Alipour Darvish, Z., Yazdani, H. R., & Mirsepasi, N. (2019). Human Resources Dignity Foresighting in Government Organizations: A Case Study. Management and Development Process, 32(3), 49-70. [http://jmdp.ir/article-1-3562-fa.html] [DOI:10.29252/jmdp.32.3.49]
9. Killian, J., & Eklund, N. (2008). Handbook of Administrative Reform: An International Perspective: CRC Press. [DOI:10.1201/9780849380662]
10. Lapuente, V., & Van de Walle, S. (2020). The Effects of New Public Management on the Quality of Public Services. Governance, 33(3), 461-475. [DOI:10.1111/gove.12502]
11. Lufunyo, H. (2013). Impact of Public Sector Reforms on Service Delivery in Tanzania. Journal of Public Administration and Policy Research, 5(2), 26-49. [DOI:10.5897/JPAPR12.014]
12. Mason, J. (2004). Public Administration Reform Practice Note. UNDP, New York.
13. Osifo, O. C. (2014). An Ethical Governance Perspective on Anti-Corruption Policies and Procedures: Agencies and Trust in Cameroon, Ghana, and Nigeria Evaluation. International Journal of Public Administration, 37(5), 308-327. [DOI:10.1080/01900692.2013.836663]
14. Raadschelders, J. C. N. (1994). Protocol for Comparative Studies of National Civil Service Systems: School for Public and Environmental Affairs, Indiana University.
15. Rahnavard, F. (2013). Administration System Architecture in the Light of General Public Policies. Journal of Development & Evolution Management, 4(10), 15-22. [In Farsi] [https://jdem.qazvin.iau.ir/article_378.html?lang=en]
16. Rahnavard, R. (2022). Theoretical Basis of Administrative Development Aligned with Upstream Documents in Iran. Management and Development Process, 35(3), 99-127. [http://jmdp.ir/article-1-4513-fa.html] [DOI:10.52547/jmdp.35.3.99]
17. Rakasiwi, G. (2021). Bureaucratic Reform in the Field of Human Resources Apparatus as the Main Capital in Realizing Good Governance. Paper Presented at the Proceedings of the 5th International Conference on Indonesian Social and Political Enquiries, ICISPE 2020, 9-10 October 2020, Semarang, Indonesia. [DOI:10.4108/eai.9-10-2020.2304769]
18. Rho, E., Jung, J., & Nam, T. (2021). A Closer Look at What Goes Wrong: Public Employee Cynicism and Resistance to Administrative Reform. International Journal of Public Administration, 44(8), 636-647. [DOI:10.1080/01900692.2020.1742738]
19. Riggs Fred, W. (1970). Development Administration Cite in Development Administration in Asia. Edited by Edward W. Weidner. In: Duke University Press, Durham North Carolina.
20. Thijs, N., Hammerschmid, G., & Palaric, E. (2017). A Comparative Overview of Public Administration Characteristics and Performance in EU28. European Commission, Brussels.
21. Uhaib, M., & Djani, W. (2018). Indonesia Public Administration Reform in Supporting Good Governance. Review of Public Administration and Management, 6(3), 1-5.
23. Vaziri, S., Salajegheh, S., Beigzadeh, F., & Pourkiani, M. (2020). Designing the Pattern of Administering Reform Policies in the Islamic Republic of Iran's Administrative System. Agricultural Marketing and Commercialization Journal, 4(1), 190-209. [In Farsi] [https://amc.islamshahr.iau.ir/article_676961.html]
24. Vittala Rao, P. (2021). Perceptions of Citizens on RTI as Promoter of Good Governance. Journal of Xi'an University of Architecture & Technology, XIII(4), 28-43. [https://drive.google.com/file/d/1kba77zcvYn-37qJQsmBOIG3MzWhjaaI9/view]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb